دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه اکنون حدود 2 میلیون و 300 هزار دستگاه تلفن همراه روشن نشده در بازار داریم، گفت: در ابتدای سال جاری هشت میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه داشتیم که در چهار ماه نخست امسال، چهار میلیون تلفن همراه وارد کشور شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «امیر اسحاقی» دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت واردات تلفن همراه به کشور اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال گذشته تعداد 6 میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش 1.2 میلیارد دلار وارد کشور شد. در بازه زمانی مشابه در سال جاری، چهار میلیون دستگاه به ارزش 970 میلیون دلار وارد کشور شده که نشان از کاهش واردات دارد که در این بین حدود 240 تا 260 هزار دستگاه بالای 600 دلار قیمت داشته‌اند.
 
اسحاقی درباره وضعیت دستگاه‌های روشن نشده در کشور، خاطرنشان کرد: اکنون حدود 2 میلیون و 300 هزار تلفن همراه روشن نشده در بازار داریم که  30 درصد آن‌ها گوشی‌های دکمه‌ای (فیچر فون) است. این گوشی‌ها حجم زیادی از بازار را در دست دارند، اما از نظر مالی، ارزش‌شان اندک است.
 
وی تصریح کرد: از ابتدای امسال با تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی کشور، ابتدا برای دستگاه‌های تلفن همراه بالای 600 دلار، منشأ ارز حاصل از صادرات خشکبار را در نظر گرفتند. در مرحله بعدی تالار دوم نیما برای مدت کوتاهی باز و سپس بسته شد و درنهایت از 27 اردیبهشت ارزی برای واردات تلفن همراه تخصیص داده نشد و تلفن‌های همراهی که وارد کشور می‌شوند از ثبت سفارش‌های صورت‌گرفته در ابتدای سال هستند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه گفت: در ابتدای امسال حدود هشت میلیارد دلار ثبت سفارش واردات تلفن همراه داشتیم که به 2 میلیارد دلار آن تخصیص ارز تعلق گرفت. از این مقدار ارز حدود 50 درصد تأمین شد و به مرحله خرید رسید. تلفن‌هایی که اکنون در بازار وجود دارند و مصرف می‌شوند، متعلق به همان زمان هستند.
 
1200 شرکت واردکننده تلفن همراه داریم
 
اسحاقی با بیان اینکه 1200 شرکت دارای مجوز در زمینه واردات تلفن همراه وجود دارند، اما تنها 350 شرکت واردات داشتند، تأکید کرد: بخشی از کالاهای دپو شده قبل از توقف تخصیص ارز، وارد کشور شده و اکنون در گمرک است. مشکل عدیده صنف واردکنندگان تلفن همراه مشخص نبودن تکلیف واردات و تغییر کد تعرفه موبایل است که در فرایندهای تجاری فاصله شکل‌گرفته که باعث کُندی واردات شده است.
 
وی تصریح کرد: با وضعیتی که داریم تا پایان مردادماه، بازار تأمین است، اما نگران‌هایی بابت بازار شهریورماه داریم. در حال حاضر گوشی‌های بالای 600 دلار تحت عنوان گوشی مسافری به کشور قاچاق می‌شود و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. بهتر است این بخش نیز توسط شرکت‌ها و به شکل شفاف انجام شود.

لینک کوتاه
ثبت سفارش واردات تلفن همراه

اخبار مرتبط

نظرات شما