مدیرعامل شرکت ساپکو ضمن اشاره به تولید عبور مستقیم محصولات این گروه صنعتی، تاکید کرد تعداد خودروهای ناقص تا پایان هفته جاری به زیر 10 هزار دستگاه خواهد رسید؛ لذا با توجه به تولید بطور متوسط 12 هزار خودرو بصورت هفتگی در ایران‌خودرو حجم باقیمانده معادل چهار روز تولید ایران‌خودرو خواهد بود، که به‌زودی صفر خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، عادل پیرمحمدی، در نشست خبری در محل این شرکت (ساپکو) اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که سال گذشته و ماه‌های گذشته انجام شده، منجر به عبور مستقیم و کاهش خودروهای ناقص از حدود 83 هزار دستگاه به مرز 11 هزار دستگاه رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان هفته جاری به زیر 10 هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به اینکه بصورت هفتگی متوسط 12 هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید می‌شود، این 10 هزار خودرو ناقص، با تولید چهار روز ایران‌خودرو برابری می‌کند و به زودی جمع خواهد شد. بنا داریم، تا پایان هفته خودروهای ناقص سایت تهران صفر شود؛ این درحالیست که در سایت‌های خراسان، فارس، خزر و کرمانشاه، خودرو ناقص وجود ندارد و همانطور که اشاره شد، تا پایان هفته در سایت تهران نیز صفر می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ساپکو ضمن یادآوری اینکه ایران‌خودرو سال گذشته، 105 میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم زده‌ است، گفت: برای هر دستگاه خودروی تولیدی در ایران‌خودرو 1750 یورو ارزبری وجود دارد. این میزان، سه بخش را شامل می‌شود. بر اساس میزان ارزبری که در صنایع ثبت می‌شود، در وهله اول  این ارزبری شامل مواد اولیه‌ همچون  فولادها، پتروشیمی‌ها و... با درصد 30 الی 35 درصد است که وارداتی بوده و هنوز به خودکفایی نرسیده و داخلی‌سازی آن‌ها نیز در اختیار صنعت خودرو نیست. حدود 30 درصد از ارزبری مربوط به قطعات الکترونیکی شامل انواع IC ها، چیپست‌ها، لامپ‌ها و غیره است که خودروسازان صاحب فناوری آن نیستند. همچنین30 درصد دیگر از ارزبری یاد شده معادل 600 تا 650 یورو شامل  قطعات های‌تک موتوری، گیربکس اتوماتیک و... است که در تلاش برای خودکفا شدن در این زمینه‌ها هستیم. بنابراین فراموش نکنیم که تنها یک سوم بر عهده صنعت خودرو است و وابسته‌ایم و بایستی خودکفا شویم، دو سوم دیگر مربوط به سایر صنایع است.
 
قیمت خودروهای وارداتی قابل رقابت با قیمت محصولات خودروسازان داخلی نیست
 
این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با تولید و طراحی خودروی اقتصادی، گفت: خودروی 206 تیپ 2، اقتصادی‌ترین محصول ایران‌خودرو است؛ چرا که اکثر استاندارهای 85گانه تعریف شده را پاس می‌کند و تعداد بسیار کمی همچون استاندارد تصادف عابرپیاده را پاس نمی‌کند. بسیار صحبت شد که واردات خودرو انجام شود، خودروسازان تاکنون هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداشته‌اند؛ چرا که معتقد هستیم محصولی که خودروسازان با این قیمت‌های تمام شده با قیمت دستوری عرضه می‌کنند، با هیچ محصول وارداتی قابل رقابت نیست.   از 206 اقتصادی‌تر بخواهیم تولید کنیم، بایستی در روند طراحی بررسی‌ها صورت گیرد و بتوانیم با تکنولوژی‌های جدید، قیمت تمام شده را کاهش دهیم.
 
پیرمحمدی خاطر نشان کرد: خودرو محصول نهایی است و در همه دنیا همین محصول نهایی مورد حمایت قرار می‌گیرد و تمام صنایع کمک می‌کنند تا محصول نهایی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود. این محصولات است که برای اقتصاد کشور، ارزش افزوده ایجاد می‌کند. اهمیت محصول در اینجاست؛ در کشور ما زمانی‌ که به دنبال تولید هستیم، هدف رشد اقتصادی را پیگیری می‌کنیم.
 
تا زمانی که خام‌فروش مورد حمایت باشد، رشد اقتصادی نخواهیم داشت
 
وی تصریح کرد: از اشتغال نباید غافل شد. هر چه تعداد افراد شاغل هر کشوری بیشتر باشد، درآمد آن کشور بیشتر خواهد بود. از اشتغال مهمتر، بهره‌وری دارای اهمیت است. تولید و اشتغال وجود دارد، حالا بایست تصمیم گرفت، قرار است چه تولید شود.   یکی از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو ما این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنباله‌روی شرکت‌های خارجی و مونتاژکار بوده‌ایم. هنر این نیست که تولید نیست، هنر این است که محصول نهایی تولید شود؛ تا زمانیکه در کشور ما از محصول نهایی حمایت نشود و خام‌فروشی ادامه‌دار و مورد حمایت باشد، وضع اقتصادی همین خواهد بود.
 
مدیرعامل ساپکو دامه داد: تمام مواداولیه با قیمت روز دنیا و گاها بالاتر عرضه می‌شود اما محصول نهایی که بایستی مورد حمایت قرار گیرد، در بورس نیست. در اقتصاد شکوفا، مواداولیه بایستی سهل‌الوصول تامین شده و به دست تولیدکننده برسد، محصول با قیمت خوب عرضه شود؛ در این صورت تولید دوام خواهد داشت.
 
پیرمحمدی ضمن تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌ها در واقع به نفع صنعت خودرو تمام شد، اظهار کرد: با تحریم‌ها متوجه شدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال طراحی خودرو رفتیم که منجر به طراحی و تولید خودروهایی همچون دنا و رانا شد.
 
 ارتقا کیفیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد
 
وی در رابطه با موضوع کیفیت اظهار کرد: از ابتدای امسال گارانتی خودروها به 60 هزار کیلومتر و سه سال رسیده است. بنابراین با توجه به اینکه برای ما هزینه داشته است، اما قطعا به جایی رسید که موضوع محقق شده است و اقدامی شجاعانه بود که ایران‌خودرو انجام داد. تاکنون حدود 210 هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال عرضه شد و زمان می‌برد تا ارتقا کیفیت برای مردم ملموس باشد. ما می‌پذیریم که نقص در کیفیت وجود دارد اما توجه داشته‌ باشیم که ارتقا کیفیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد.
 
این مقام مسئول در پاسخ به ایسنا، در رابطه با این موضوع که چنانچه ارتقا کیفیت در محصولات تولیدی 1401 ایجاد شده است، چرا مطالبه‌گری برای انتشار ارزیابی کیفی خودروها از وزارت صمت صورت نمی‌گیرد، پاسخی ارائه نداد و این موضوع همچنان مجهول باقی ماند.
 
شایان ذکر است که پس از حادثه بهبهبان و تصادف زنجیره‌ای، از دی ماه سال گذشته تاکنون گزارش ارزیابی کیفی خودروها که ماه‌به ماه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) و همچنین معاونت صنایع نیرومحرکه وزارت صمت ارائه می‌شد، منتشر نشده است. بر این اساس هفت ماه است که وضعیت خودروهای تولیدی طی این مدت، مشخص نشده تا برای مردم این ارتقا کیفیت (به شرط تحقق) ملموس باشد.
 
موضوع چندباری از سوی شرکت بازرسی کیفیت نیز مورد پیگیری قرار گرفته، اما پاسخی به همراه نداشته است.
 
همچنین از افزایش گارانتی به 60 هزار کیلومتر و سه سال در حالی به‌عنوان اقدام شجاعانه‌ای یاد می‌شود که مراجعه خودروهای زیر 10 هزار و حتی 5000 کارکرد به شبکه‌های نمایندگی بسیار شده است. 
 

لینک کوتاه
خودروهای ناقص ایران‌خودرو گارانتی خودروها

اخبار مرتبط