رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت:با ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مودیان مالیاتی در ماه‌های گذشته بیش از 2 میلیون و 200 هزار مودی جدید شناسایی شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از سازمان مالیاتی ایران، «داود منظور» با بیان اینکه پیشرفت‌ها و تحولات اساسی و بنیادین خوبی در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و هوشمندسازی فرآیندهای مالیاتی انجام شده، افزود: با ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مودیان مالیاتی در ماه‌های گذشته بیش از 2 میلیون و 200 هزار مودی جدید شناسایی شده و چند باند و شبکه بزرگ فساد و فرار مالیاتی نیز کشف شده است.
 
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه بیشترین فرار مالیاتی در حوزه رمزارزها، طلا و ارز رخ می‌دهد، اظهار داشت: بر اساس رویکرد کلان دولت مردمی و در راستای افزایش تکیه دولت بر درآمدهای پایدار مالیاتی، به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید بدون افزایش فشار بر مودیان منضبط اقتصادی هستیم.
 
منظور بیان‌داشت: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، فعالیت اقتصادی اشخاص بیش از پیش شفاف خواهد شد و امکان فرار مالیاتی به کمترین میزان کاهش خواهد یافت.
 
وی همچنین از افزایش 52 درصدی مودیان مالیانی در سال جاری خبر داد و گفت: امسال نزدیک به چهار میلیون و 450 هزار اظهارنامه و فرم تبصره (100) دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته حدود 52 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه امسال در حوزه اشخاص حقوقی نیز شاهد افزایش اظهارنامه و میزان مالیات ابرازی بودیم، گفت: در مجموع امسال بیش از 330 هزار اظهارنامه توسط اشخاص حقوقی به این سازمان ارسال شد و همچنین میزان مالیات ابرازی شرکت‌ها هم نسبت به سال گذشته 72 درصد افزایش پیدا کرد و از 57 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به حدود 100 هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت.
 
منظور، با اشاره به شناسایی سه شرکت فولادی با فرار مالیاتی گسترده گفت: این شرکت‌ها در مجموع در سال‌های 1391 تا 1397، تعداد 598 رکورد از مجموع معاملات اقتصادی خودI را به مبلغ 57 هزار و 721 میلیارد ریال به طرفیت 236 شرکت کاغذی در سامانه معاملات فصلی سازمان امور مالیاتی کشور درج کرده بودند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبیعی است که باندهای فساد اقتصادی که با روزآمد شدن فناوری‌های مالیاتی منافع خود را در خطر می‌بینند، تلاش خود را برای تخریب و جلوگیری از تحولات نظام مالیاتی افزایش دهند. اما برنامه‌ریزی ها و کوشش‌های مالیاتی به گونه‌ای است که حقوق عامه و تکالیف قانونی سازمان در چارچوب سیاست‌های دولت مردمی به صورت کامل تحقق یابد.

لینک کوتاه
شناسایی مالیاتی جدید باندهای فساد اقتصادی

اخبار مرتبط

نظرات شما