سخنگوی گمرک از تجارت غیرنفتی 11 میلیون تنی کشور به ارزش 9 میلیارد دلار در تیرماه خبر داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 19 درصدی همراه بوده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از گمرک، «سید روح‌اله لطیفی» در خصوص تجارت خارجی غیرنفتی کشور در چهارمین ماه سال اظهار داشت: در 31 روز ماه تیر، 10 میلیون و 997 هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و 947 میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که با وجود کاهش هشت درصدی در وزن، از لحاظ ارزش 19 درصد افزایش داشته است.
 
وی در خصوص سهم صادرات از تجارت غیرنفتی در تیرماه، تصریح کرد: صادرات غیرنفتی کشور در این مدت یک ماه، هفت میلیون و 992 هزار تن کالای ایرانی به ارزش چهار میلیارد و 171 میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه سال گذشته دو درصد در وزن و 24 درصد در ارزش افزایش داشته است.
 
لطیفی در خصوص میزان واردات در چهارمین ماه سال تاکید کرد: در تیرماه امسال سه میلیون و پنج هزار تن کالا که عمدتاً کالای اساسی و نهاده‌های تولید و دارو بودند به ارزش چهار میلیارد و 776 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد زنجیره تامین، تولید و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی 26درصد کاهش، اما از لحاظ ارزش با 15درصد افزایش همراه بوده است.
 
سخنگوی گمرک در خصوص پنج مقصد اول صادرات ایران در تیرماه، خاطرنشان کرد: چین با خرید یک میلیارد و 403 میلیون دلار، امارات با 619 میلیون دلار، عراق با 574 میلیون دلار، ترکیه با 323 میلیون دلار و هند با خرید 143 میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب پنج مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.
 
وی در خصوص پنج کشور اول  فروش کالا به ایران گفت: در چهارمین ماه سال امارات با فروش یک میلیارد و 449 میلیون دلار، چین با یک میلیارد و 291 میلیون دلار، ترکیه با 514 میلیون دلار، هند با 347 میلیون دلار چهار مبدا خرید کالا از سوی ایران بودند و روسیه با فروش 205 میلیون دلار جایگزین آلمان در رتبه پنجم مبدا واردات به ایران قرار گرفته است.

لینک کوتاه
تجارت غیرنفتی کشور رشد تجارت صادرات

اخبار مرتبط

نظرات شما