رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت که عامه مردم برای حفظ قدرت پول به سراغ سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها می‌روند، به همین دلیل در مواجهه با این فناوری باید شروع به تنظیم‌گری کرد و نباید دچار اختلال شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاک‌چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعددی از کشورهای روسیه و ترکیه، امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. در این کنفرانس همچنین پنل‌های تخصصی «ساماندهی و تنظیم‌گری کسب‌وکارهای مبتنی‌بر رمزارز و بلاک‌چین» و «فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی توسعه کاربرد فناوری بلاک‌چین» برگزار شد.
 
حسین اسلامی -رییس سازمان نصر تهران- در این پنل، با بیان اینکه بیشترین نگاه مردم به رمزارزها نگاه سرمایه‌گذاری است، گفت: بیشتر از اینکه به دیگر قابلیت‌های آن بپردازیم، مردم به صورت سرمایه‌گذاری بدان نگاه می‌کنند. عامه مردم برای حفظ قدرت پول به سراغ سرمایه‌گذاری می‌روند و وقتی مخاطبین زیاد شود، شروع به تنظیم‌گری نیز اتفاق می‌افتد. به همین دلیل در مواجهه با این فناوری باید شروع به تنظیم‌گری کرد و نباید دچار اختلال شد.
 
وی اظهار کرد: آن چیزی که در بخش خصوصی بیش از همه بدان توجه می‌شود، نحوه پاسخ به دغدغه‌ها است. بخش خصوصی می‌تواند نحوه پاسخ را پیشنهاد دهد. ما در نوشتن متون لازم که بتواند جمع زیادی از عقلا را اقناع کند ضعف داریم. وقتی با تنظیم‌گری مواجه می‌شویم، ناخودآگاه به سمت انتقاد می‌رویم و در این باره در بخش خصوصی اتفاق نظر وجود ندارد. قطعا بخش خصوصی جلوتر از دولت است، دولت هم نباید نگاهش آن باشد که نمره بالا به تنظیم‌گری بدهد. بلکه باید ابهامات را رفع کند.
 
رئیس سازمان نصر تهران ادامه داد: اگر موضوع اصلی تبادل و استفاده به عنوان ابزار پرداخت نباشد، بانک مرکزی نباید تصمیم بگیرد بلکه سازمان بورس باید وارد موضوع شود. سازمان بورس الان باید در مورد این موضوع پیشرو باشد. آیا ما نباید همانقدر که دغدغه‌ها برایمان مهم است، دغدغه عامه مردم نیز برایمان مهم باشد؟ جدای از پاسخ به ابهامات قانونی و اینکه به سیستم به چشم مجوزدهی نگاه کنیم، بخش خصوصی باید درباره این موضوع فعال‌تر شود. مخاطب را نباید نهاد حاکمیتی دید، بلکه مخاطب را باید خودمان ببینیم.  از مجموعه‌های نظارتی می‌خواهیم در پاسخ به دغدغه‌ها خود بخش خصوصی را درگیر کنند، هنر بخش خصوصی منتقد بودن نیست، اما مساله آن است که ما را در طراحی امر صدا نمی‌کنند.
 
وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در روسیه
 
همچنین آنتون تکاچف -نماینده مجلس روسیه- در پاسخ به این سوال که وضعیت قانون‌گذاری حوزه رمزارزها در روسیه چگونه است؟ گفت: در وضع قوانین در روسیه ابعاد مختلفی وجود دارد؛ در بعد کلاهبرداری‌ها، اگر شخص سرمایه‌گذاری قانونی داشته باشد، می‌تواند با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو شود. شخص حقیقی می‌تواند در روسیه تا 10 هزار دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بعد دوم آن است که چه کسی رگولاتور باشد و بخش مالیات مساله‌ای است که در این زمینه دخیل است. بعد سوم نیز گواهی کردن این فعالیت‌ها و آن است که چه کسانی بحث اکسچنج (تبادل) را انجام می‌دهند.  در بازار رمزارزها اجازه سرمایه‌گذاری تا 100 میلیون روبل وجود دارد. همه این فعالیت‌ها باید مجوز قانونی داشته باشد و مدیریت این فرآیند نیازمند مجوز است. غیرمتمرکز کردن این فعالیت‌ها از اهداف مهم است که می‌تواند بخش مالی کشور را تحت تاثیر قرار دهد و به زندگی مردم هم ضرر وارد کند.
 
همه تمایل دارند در روسیه این حوزه سریع‌تر قانونی شود

 
الکساندر براژینکوف -رییس انجمن بلاکچین روسیه- اظهار کرد: در روسیه صرافی‌هایی وجود دارد، خیلی از صرافی‌هایی که در دنیا وجود دارد، تمایل دارند با جمعیت زیاد روسیه کار کنند. وقتی قانون مد نظر وضع شود، صرافی‌های ما ایجاد خواهند شد و ما می‌توانیم بدون آمریکا مسائل مربوط به صرافی‌های خود را حل کنیم و با کشورهای دوستمان تبادل کنیم. همه تمایل دارند در روسیه این حوزه سریع‌تر قانونی شود و روبل در این صرافی‌ها به کار گرفته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین رمزارزهایی هستند که بین بیزنس‌من‌ها برای خرید و فروش استفاده می‌شود و امیدواریم در ایران و روسیه زمینه برای تبادل ایجاد شود. دنیا در حال تغییر است، دولت‌های غربی اقدامات عجیبی درباره روسیه لحاظ کردند که ما می‌توانیم در این زمینه باهم همکاری کنیم. در این زمینه ما می‌توانیم پیشرفت‌های زیادی انجام دهیم و نباید تلاش‌های خود را در پیشرفت در این حوزه متوقف کنیم. ما می‌توانیم از رمزارزها برای تبادل کالا بین کشورهای مختلف استفاده کنیم و اگر رمزارزها را قانونی کنیم، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.
 
توقع داشتیم بورس نقش بیشتری در تنظیم‌گری دارایی‌های دیجیتال داشته باشد

 
 محمد طهرانی -عضو هیات علمی و بنیان‌گذار آزمایشگاه بلاک‌چین دانشگاه خاتم- اظهار کرد: در هر مساله جدیدی که مطرح می‌شود، شاهد تز و آنتی‌تز هستیم که ترکیب این دو سنتز را خواهد داشت. وقتی بیت‌کوین به عنوان متمرکزترین بلاکچین موجود وجود می‌آید، شاهد هستیم که رمزارزها جدیدی می‌آید که شرایط متفاوت است. مساله بلاک‌چین را باید با نگاه جدیدی دید که آمده تا پابه‌پای قانون‌گذار جلو آید و کمک کند این مساله شکل بگیرد. راهکاری که رگولاتور ما می‌تواند به آن امید داشته باشد، این است که ابعاد را بسنجیم.
 
وی ادامه داد: در این زمینه ابتدا چند چالش داشتیم، اول اینکه کریپتو کارنسی رمزارز ترجمه‌ شد و این موضوع چالش‌هایی به وجود آورد. اگر ما بخواهیم فضای دارایی‌های دیجیتال را دسته‌بندی کنیم، می‌توانیم سه دسته متصور شویم. دارایی‌های پرداختی، اوراق بهادار و توکن‌های کاربردی. فقط دارایی‌های پرداختی است که بانک مرکزی می‌تواند در آن قانون‌گذاری کند.  توقع داشتیم بازار سرمایه نقش بیشتری در این موضوع داشته باشد که این اتفاق نیافتاد. پول‌های بانک مرکزی از چیزهایی است که شکل‌گیری آن در این مقطع به کشور کمک می‌کند. در ایران مدت‌های زیادی است که تحریم‌ها وجود دارد ما در پرداخت‌های خرد و کلان ظرفیت داریم که به سمت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی برویم.
 
بلاکچین  می‌تواند در مدیریت شهری به کمک ما بیاید
 
همچنین قائمی -عضو شورای شهر تهران- گفت: حوزه مدیریت شهری در جایگاه نهاد پارلمان شهری وظیفه مقررات‌نویسی دارند و این مقررات باید ذیل قوانین بالادستی باشد. دست ما در مقررات‌نویسی بسته نیست. شهرداری‌ها در شش فصل باید خدمت برسانند. مسائل اجتماعی، حمل و نقل، اقتصاد شهری؛ از هر منزلی که ببینید مصادیقی را خواهید دید که می‌توان از آن استفاده کرد. من همیشه به دنبال پاسخ این سوال بوده‌ام که ما در حوزه مدیریت شهری چه استفاده‌ای می‌توانیم از این پدیده کنیم؟  
 
وی ادامه داد: مساله تغییرناپذیری و حفظ تاریخچه، از مسائلی است که از بلاک‌چین انتظار داریم. حادثه‌ای برای شهرداری تهران اتفاق افتاد و اطلاعاتی از دسترس و دوباره بازیابی شد. ممکن است اتفاق دوباره بیافتد. مساله مهمتر در اقتصاد شهری آن است که شهرداری‌های ما خوداتکا هستند. باقی خرج و دخل شهرداری‌ها باید از کارکرد خودشان تامین شود. امسال شهرداری پیش‌بینی 60 هزار میلیارد تومان اعتبار کرده است. سوال این است که آیا می‌توان با این تکنولوژی مردم را شریک مایملک موجود در شهر کنیم؟  در سئول اکسکوین را تعریف کرده‌اند. مردم در قبال خدمت شهری اکسکوین پاداش می‌گیرند و ماهم می‌توانیم این کار را کنیم.
 
از تجربه ایران در زمان تحریم ها استفاده خواهیم کرد
 
 الکساندر فدوروف -مدیر ارشد توسعه تجاری شرکت پروم‌ماینر روسیه- گفت: چشم‌انداز ممکنی که متصور هستم، اول آن است که دوستان ایرانی گفتند ما تجربه ویژه‌ای در زمان تحریم‌ها کسب کردیم که می‌توانیم با شما در میان بگذاریم. انجام کسب‌وکار در شرایط تحریمی برای ما بسیار مهم است. ما دیداری با رییس بانک مرکزی ایران در روسیه داشتیم و مدل‌های مختلفی را برای انجام تراکنش‌های بررسی کردیم.   بخش‌های مالی بلاک‌چین در سیستم سندباکس مورد بررسی قرار می‌گیرد. باتوجه به شرایط ایجادشده تحریمی، خدمات کریپتوکارنسی می‌تواند نقش عمده‌ای در این زمینه برای رفع مشکلات ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: ما با امکانات ماینینگ ایران آشنا شدیم، در روسیه نیز تمایل زیادی به این حوزه وجود دارد. از آنجا که کشور ما نقش به‌سزایی در جهان در این حوزه دارد می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم. همچنین در زمینه بورس دو کشور نیز می‌توان همکاری‌های زیادی انجام داد. از آنجا که بورس ایران تجربه زیادی در شرایط تحریمی دارد، ما آماده هستیم که از مدل بورس شما در روسیه استفاده کنیم.
 
رمزارز می‌تواند در حوزه تجارت خارجی به ما کمک کند
 
احمد صالحی - نماینده سازمان توسعه تجارت- نیز در این پنل بیان کرد: ما یکی از کشورهایی هستیم که حوزه رمزارز در حوزه تجارت خارجی می‌تواند به ما کمک کند. مسیر در حوزه تجارت خارجی راحت‌تر طی می‌شود و الان در حال اجرا است. ما در دوره‌ای هستیم که بعد از سه دور افزایش نرخ بهره در آمریکا هنوز تورم نزولی نشده است. آمریکا در حال وارد شدن به رکود است.
 
وی خاطرنشان کرد: یک پیش‌بینی وجود دارد که کریپتو جایگزین فیات خواهد شد که من در این باره تردید دارم، اما این یک پیش‌بینی است. استفاده از ابزارهای نوین مالی است که می‌تواند بسیار موثر باشد. اراده بانک مرکزی و وزیر صمت بر آن است که از این ظرفیت در کشور در حوزه تجارت خارجی و واردات استفاده شود.
 
ایران و روسیه تراز تجاری همگامی ندارند. این مشکل را به دو روش حل می‌کنیم. یک اینکه تراز تجاری بالانس شود، روسیه کشوری است که در فضای فکری حرکت کرده و اسلحه، گندم و انرژی صادر کرده و سایر موارد را وارد می‌کند. این دو کشور در تلاش هستند تا جایی که ممکن است تراز تجاری بالانس شود. چالش بعدی تورم و افت ارزش ریال است. جدای از روبل و ریال، یکی از راهکارهای خیلی جدی آن است که پای چینی‌ها را وسط بکشیم. عمق بازار در تجارت بین‌الملل بسیار مهم است. درگیر کردن چینی‌ها باتوجه به نقش بزرگی که در تجارت دنیا دارند، اهمیت زیادی دارد.

لینک کوتاه
مردم رمزارزها ابزار سرمایه گذاری

اخبار مرتبط

نظرات شما