به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از صنایع ، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به رویکرد وزارت صنعت که حتی در فروش تولیدات خودروسازان بخش خصوصی نیز اعمال نظر می‌کند، واگذاری سهام دولتی خودروسازان را اقدامی برای انحراف افکار عمومی دانست که هیچ تاثیری نیز در ارتقای صنعت خودرو نخواهد داشت.

*** عرضه سهام دولتی خودروسازان
 
یکی از برنامه‌های اعلامی دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود، واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور بود که اولا تاکنون عملیاتی نشده و دوما با واکنش‌های مختلفی روبرو شده و آینده آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
اما همچنان یک سوال اصلی و مهم وجود دارد مبنی بر اینکه، آیا این اقدام می‌تواند اقدامی بایسته و شایسته و در راستای اعتلای صنعت خودروی کشور باشد یا خیر.
 
خبرنگار صنایع در همین رابطه گفتگویی اختصاصی با یکی از کارشناسان صنعت خودرو انجام داده است که در ادامه، پاسخ ایشان به سوال مذکور را ملاحظه می‌نمایید.
 
*** عرضه سهام دولتی خودروسازان؛ آری یا خیر؟
 
فرد زاوه در ابتدای این گفتگو درباره عرضه سهام دولتی خودروسازان، اظهار داشت:
 
بحث عرضه سهام دولتی خودروسازان در شرایطی که معاونت خودرویی وزارت صمت حتی برای شرکت‌های خصوصی در مورد فروش تولیداتشان اعمال نظر می‌کند و استقلالی برای هیچکس قائل نیست، بحثی انحرافی است.
 
یعنی اگر بنا است دولت از صنایع خودروسازی خارج شود، اول باید دفتر سازمان حمایت و سیاست قیمت‌گذاری دستوری و موارد مشابه را جمع کند و سپس ببینیم واگذاری سهام دولتی موثر یا غیر موثر است.
 
وی در ادامه، تصریح کرد:
 
در حال حاضر نیز شرکت‌های خصوصی در فروش محصولات خود باید در سامانه دولتی اقدام کنند.
 
لذا واگذاری سهام دولتی خودروسازان اهمیتی ندارد و صرفا یک بازی برای انحراف افکار عمومی است و هیچ تاثیری در در صنعت خودرو ندارد.
 
*** شرط لازم عرضه سهام دولتی خودروسازان
 
به گزارش صنایع، این کارشناس صنعت خودرو در پایان، خاطرنشان کرد:
 
مادامی که افراد در حوزه‌های تصمیم‌گیر تصور می‌کنند که مردم، افرادی نابالغ هستند و اینها موظفند مردم را به سعادت برسانند، شاهد این هستیم که اینترنت مردم در سیو سرچ می‌رود، قیمت‌گذاری خودرو دستوری است و حتی بایستی ماست و پنیری بخریم که معاون وزیر جهاد دوست دارد و این عاقبت چنین نگاهی است.
 
در حالی که مردم عاقل هستند و اگر آقایان اجازه دهند مردم چه در کسب و کارشان و چه در خریدشان، خودشان تصمیم‌گیری کنند، مطمئن باشید شرایط بهتر می‌شود.
 
اما اگر دولت سهام خود را واگذار کند ولی همچنان معاون وزیر صمت در موردش تصمیم بگیرد، شرایط بدتر از امروز خواهد شد.

لینک کوتاه
عرضه سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور صنعت خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما