در دیدار وزرای صنعت ایران و بلاروس، وزیر صنعت بلاروس گفت که به دستور رئیس جمهور این کشور، وزارت امورخارجه در حال تنظیم سند همکاری مشترک دو کشور و توسعه روابط است و وزیر صمت نیز اعلام کرد که جمهوری اسلامی برای توسعه روابط اقتصادی در بخش های ماشین آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک و دارو آمادگی دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در جریان سفر به بلاروس جهت شرکت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، در دیدار با وزیر صنایع بلاروس، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته دو کشور تعاملات زیادی با یکدیگر داشته‌اند، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توانیم همکاری‌های بیشتری انجام دهیم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عضویت ایران در اورآسیا یکی از اتفاقاتی است که می تواند سبب گسترش روابط میان دو کشور شود؛ بنابراین امیدواریم با توجه به مذاکرات انجام شده طی یک سال آینده این امر محقق شود.
 
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند، افزود: بلاروس دارای ظرفیت‌هایی است که اگر با ظرفیت‌های ایران پیوند داشته باشد، می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.
 
فاطمی امین پیشرفت و توسعه در حوزه تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، لیزر و الکترونیک را از جمله موضوعات مورد نظر طرفین عنوان کرد و گفت که در سال‌های گذشته ارتباطات خوبی میان دو کشور به وجود آمده است.
 
وی افزود: از طرف دیگر ما در ایران ظرفیت‌هایی را داریم که می‌تواند نقش مکمل داشته باشد، به‌ عنوان مثال در حوزه صنایع و معادن، حجم گسترده ای در حوزه استخراج و بهره برداری در حوزه فلزات داریم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی امروز یکی از شرکت‌های ایرانی در بلاروس کار خود را برای تولید تجهیزات پزشکی ایرانی آغاز می‌کند، گفت: در عمده ترین محوری که ما در بلاروس داریم توسعه ساخت ماشین الات صنعتی است؛ به‌ویژه در حوزه صنایع معدنی و میکرو الکترونیک که با فعال شدن ظرفیت‌های آن میان دو کشور، اتفاقات مثبتی رقم خواهد خورد.
 
وزیر صنعت بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقمندی برای تبادلات تجاری با ایران، گفت: امیدواریم‌ در این سفر بتوانیم تفاهماتی‌ در باب صادرات و واردات تجهیزات و ماشین آلات داشته باشیم.
 
وی با تایید اظهارات وزیر صمت جمهوری اسلامی ایران گفت: در تمام حوزه ها و موضوعات مورد اشاره می‌توانیم کارگروه هایی را تشکیل دهیم تا تعاملات به درستی شکل بگیرد.
 
وزیر صنعت بلاروس با اشاره به اینکه به دستور رئیس جمهور بلاروس، وزارت امورخارجه در حال تنظیم سند همکاری مشترک دو کشور و توسعه روابط است، از سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران برای فعال کردن همه ظرفیت‌های موجود و دستیابی به سندی جامع خبر داد.
 
وی گفت: شرکت های تخصصی را با همکاری اتاق های بازرگانی به یکدیگر متصل می‌کنیم تا تعاملات مثبت تجاری صورت گیرد.

لینک کوتاه
سند جامع همکاری اقتصادی ایران بلاروس