رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به فراهم شدن امکام توثیق سهام گفت: سهامداران خرد می‌توانند به جای فروش سهام، آن را وثیقه قرار داده و وام بگیرند.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مجید عشقی در مراسم رونمایی از فاز اول سامانه توثیق الکترونیک هوشمند ستاره، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی بازار سرمایه این بود که با استفاده از بسترهای الکترونیک بتواند خدمات وسیعی را به سهامداران ارائه دهد، اظهار کرد: توثیق الکترونیک انواع دارایی مالی یکی از این برنامه‌ها بود و از امروز سهامداران میتوانند به صورت رسمی دست به انجام این کار بزنند زیرا در سیستم بانکی عملیاتی شده است.
 
وی ادامه داد: بنابراین اگر سهامداران خرد به وجه نقد نیاز داشتند، دیگر نیاز نیست حتما سهام خود را بفروشند بلکه می‌توانند به راحتی به جای فروش سهم، وام بگیرند. البته توثیق پیش از این هم بود اما فرایند پیچیده و حضوری داشت. درحال حاضر این امکان به صورت غیرحضوری فراهم شده است و سه بانک فعال در حوزه وام‌های خرد اماده خدمت رسانی هستند.
 
رئیس سازمان بورس ادامه داد: همچنین این توثیق در دستگاه قضایی نیز فراهم شده است و این دستگاه میتواند از سرویس مربوط به توثیق هوشمند برای صدور قرار وثیقه استفاده کند.
 
عشقی تاکید کرد: در فازهای بعد امکان توثیق گواهی سپرده سکه، اوراق بدهی و یونیت‌های صندوقهای سرمایه‌گذاری یا همان ای تی اف‌ها نیز فراهم خواهد شد.
 
چه ایرادی دارد طلا به عنوان وثیقه پذیرش شود؟
 
همچنین در این مراسم، وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به امکان توثیق سهام گفت: چه ایرادی دارد سایر دارایی‌های مردم از جمله طلا به عنوان وثیقه پذیرش شود؟
 
سید احسان خاندوزی با تاکید بر اینکه رونمایی از سامانه مذکور آغاز یک حرکت در اقتصاد ایران است، اظهار کرد: امیدوارم با استمرار این حرکت، ثمرات آن نصیب مردم ایران شود. وی ادامه داد: این مطلوب است که دارایی‌هایی که مردم دارند به عنوان وثیقه در شبکه بانکی و قوه قضاییه بدون تشریفات اداری مورد استفاده قرار گیرد.
 
وزیر اقتصاد با تاکید براینکه امکان توثیق سهام فقط شامل دارندگان سهام عدالت نمی‌شود، توضیح داد: دارنگان اوراق مشارکت، اوراق خزانه، گواهی سپرده طلا و… نیز خواهند توانست از این امکان استفاده کنند.
 
خاندوزی ادامه داد: امروز فقط سه بانک به صورت برخط به این سامانه متصل هستند اما در ماه‌های اینده بانک‌های وسیع‌تری می‌توانند این نقش را ایفا کنند. وی تاکید کرد: چه ایرادی دارد طلا یا سایر دارایی‌های مردم از جمله سیمکارت به عنوان وثیقه پذیرفته شود؟
 

لینک کوتاه
سهامداران خرد فروش سهم وام

اخبار مرتبط

نظرات شما