مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به سوابق دیرینه همکاری‌های اقتصادی و صنعتی ایران و آلمان، تاکید کرد که آمریکایی‌ها به خاطر منافع خودشان به روابط حسنه این دو کشور آسیب زدند و حالا زمان احیای این روابط است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگترین شرکت ایران، میزبان هیأتی متشکل از رییس و اعضای انجمن فدرال حمایت از اقتصاد و تجارت خارجی آلمان، محمود فرازنده سفیر ایران در آلمان، مسئول میز آلمان در وزارت خارجه ایران و احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بود.
در این نشست که با هدف همکاری در زمینه تولید محصولات پتروشیمی، تاسیسات و تجهیزات و همچنین احیاء و گسترش روابط دو کشور در صنعت پتروشیمی برگزار شد، سفیر ایران در آلمان با اشاره به سابقه بیست ساله این انجمن با عضویت 1300 شرکت، گفت: انجمن فدرال حمایت از اقتصاد و تجارت خارجی آلمان که در بیش از هفتاد کشور دنیا نمایندگی دارد، با بزرگترین شرکت‌های دنیا در حال همکاری است و این اولین سفر این اتحادیه به کشور ایران است.
فرازنده با اشاره به سوابق این اتحادیه در حوزه انرژی، گفت: این اتحادیه به دنبال یافتن بازارهای جدید برای محصولات آلمان و تامین نیازهای این کشور از مقاصد جدید است و حوزه پتروشیمی از حوزه‌های جذاب برای این اتحادیه معتبر و سابقه به شمار می‌رود.
مایکل شوون، رییس انجمن فدرال حمایت از اقتصاد و تجارت آلمانی با ابراز خشنودی از سفر به ایران، تصریح کرد: مقدمه این سفر از دو سال پیش آغاز شد، ما آمده‌ایم تا با اعتماد متقابل با شرکت‌های ایرانی کار کنیم و تصویرهای نادرستی که در طرفین وجود دارد را تصحیح کنیم، ما به دنبال روابط سازنده و احترام آمیز متقابل هستیم.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم در این نشست ضمن خوشآمد گویی به هیأت آلمانی، اظهار داشت: امیدواریم این سفر زمینه‌ساز به وجود آمدن تصویر بهتر از ایران که کشوری زرخیز، جوان و با استعدادهای فراوان است در ذهن شما شود.
وی افزود: در شرایطی که کشورهایی مانند آمریکا با چند هزار میلیارد دلار بدهی دست و پنجه نرم می‌کنند، ایران کشوری است که نه تنها هیچ بدهی در سطح بین‌المللی ندارد که به واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه، طلب‌های قابل‌توجهی هم دارد و این یک ظرفیت مناسبت برای توسعه اقتصادی است.
علی عسکری تاکید کرد: ایران با ظرفیت‌های انسانی قابل‌توجه خود، کشوری است بسیار مستعد که هر بذر و نهال اقتصادی و فنی در آن کاشته شود به خوبی رشد می‌کند و ثمر می‌دهد، کمااینکه در دوران ناجوانمردانه تحریم آمریکا، به رشد خود ادامه دادیم و در حال پیشرفتیم.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ادامه داد: تحریم یک تهدید برای کشور ما بود، اما با تلاش همین جوانان و دانشمندان ایرانی به فرصت تبدیل شد و ما امروز هزاران شرکت دانش بنیان داریم که در لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند، اگر تا چند سال قبل ما  کشوری وابسته در صنعت پتروشیمی بودیم، امروز حدود هشتاد درصد تجهیزات صنعت پتروشیمی و کاتالیست‌ها را در ایران می‌سازیم.
علی عسکری با بیان اینکه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بزرگترین شرکت ایران، دومین شرکت بزرگ پتروشیمی در غرب آسیا و با ارزش‌ترین شرکت در بازار سرمایه است، اظهار داشت: خلیج فارس سال گذشته بیش از بیست میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید کرده و بیش از  12 میلیارد دلار فروش داشته، امروز هم بیست پروژه به ارزش 15 میلیارد دلار در دست ساخت دارد و با کمک متخصصان در حال تعریف پروژه‌های جدید دیگر از میادین نفت و گاز تا صنایع پایین دست به منظور تکمیل زنجیره است.
علی عسکری با ابراز علاقمندی به گسترش همکاری‌ها با آلمان به سوابق کاری خود در صنعت و تعامل با شرکت‌های آلمانی و سوییسی برای انتقال علم، تکنولوژی و تجهیزات اشاره کرد و افزود: روابط اقتصادی ایران و آلمان دارای قدمتی دیرینه است، اما آمریکا به خاطر منافع خود رابطه حسنه این دو کشور را خراب کرد، ما تصور خوبی از آلمان داریم و امیدوارم این سفرها و دیدارها زمینه‌ساز احیای آن روابط و گسترش روابط فی‌مابین شود.
مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاکید کرد: امیدواریم اروپایی‌ها هم بدانند که چقدر منافع خود در تعامل و همکاری با ایران را پای آمریکا قربانی کردند، ما ضمن اینکه آمادگی داریم با شرکت‌های آلمانی که در شیمی و صنعت پتروشیمی سرآمد هستند، همکاری کنیم و برای منافع دو کشور گام‌های بلندی برداریم، این انتظار را داریم که شرکت‌های آلمانی در قبال تجهیزاتی که به صنعت پتروشیمی ایران فروخته‌اند، تعهدات خود را ادا کنند.
وی خاطر نشان کرد: جوانان و متخصصان ما در سال‌های تحریم به خوبی نشان دادند ظرفیت ایرانی سازی و عبور از شرکت‌های بدعهد خارجی را دارند.
رییس انجمن فدرال حمایت از اقتصاد و تجارت آلمان در ادامه با تاکید بر اینکه ما با تحریم مخالفیم و معتقدیم تحریم زندگی مردم عادی را تغییر می‌دهد، تاکید کرد: ما به دنبال آن هستیم که اضطراب و ترس سرمایه‌گذاری آلمانی‌ها در ایران را کم کنیم و البته این پیام را برای سیاستمداران خود داریم که باید وابستگی خود را به چین و روسیه کاهش دهیم و سبد دریافت و صادرات خدمات و محصولات خود را متنوع کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما در این سفر، در جلسات و حتی خیابان، احترام شما و مردم ایران را دیدیم، ما پزشکان، دانشمندان و دانشجویان ایرانی را به تخصص و خوش نامی می‌شناسیم و معتقدیم این حس خوب باید به بخش صنعت دو کشور هم منتقل شود.
شوون‌ در ادامه از دکتر علی عسکری و مدیران این گروه برای تداوم مذاکرات تخصصی دعوت کرد.
احسان قاضی‌زاده هاشمی هم در این نشست با بیان اینکه دشمنان انقلاب به دنبال ایجاد تابوهای سیاسی هستند، تصریح کرد: می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های بخش خصوصی پیام‌ محکمی را  به دنیا صادر کرد.
علی عسکری در پایان این نشست با اعلام رضایت از برگزاری این نشست ابراز امیدواری کرد که گام‌های عملی برای همکاری‌های دو طرف برداشته شود و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس به عنوان شرکتی بزرگ و غیردولتی بتواند تامین کننده محصولات مورد نیاز آلمان در صنعت پتروشیمی باشد و از ظرفیت آلمانی‌ها برای ارتقا دانش در صنعت پتروشیمی ایران استفاده کند.
گفتنی است در این نشست، حسین پناهیان معاون مالی و سرمایه‌گذاری گروه، حسن نشان زاده مقدم معاون توسعه و‌کسب و کار گروه، مهرداد عظیمی مدیر برند، مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی گروه، رضا عبادزاده مدیرعامل شرکت تجارت صنعت و حامد تجلی زاده مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین‌الملل نیز حضور داشتند و با هیأت آلمانی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لینک کوتاه
آماده توسعه‌ همکاری‌ها صنعت پتروشیمی دوران تحریم ظرفیت ایرانی‌سازی

اخبار مرتبط

نظرات شما