عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، با برنامه ریزی انجام شده از سوی دولت، مدیریت بار مصرفی برق در پیک تابستان مدیریت شده اما خطر رفع نشده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در 10 سال گذشته، ما عملا سرمایه گذاری جدید در حوزه تولید نیروگاه و تولید برق را متوقف و فراموش کرده‌ایم و همانطور که کارشناسان از سال‌ها قبل هشدار داده بودند، این موضوع سرانجام گریبان ما را گرفت و کار را به جایی رساند که میزان مصرف برق از ظرفیت تولید بالاتر رفت و از سال گذشته ما تبعات این موضوع را دیدیم و خاموشی‌های گسترده تحت تاثیر این شرایط به وجود آمد.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری دولت و وزارت نیرو از چند ماه قبل برنامه ریزی‌ها برای مدیریت عرضه برق را در دستور کار قرار داده بودند، توضیح داد: برای آنکه خاموشی‌ها به حداقل برسد، چند موضوع به شکل همزمان در دستور کار قرار گرفت. نخست اعلام شد که ساعات کار ادارات، زودتر از زمان همیشگی تمام خواهد شد و به این ترتیب از ظهر به بعد، مصرف برق نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های عمومی به حداقل رسید که به مدیریت مصرف کمک مهمی کرد. از سوی دیگر یک جدول از پیش طراحی شده در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفت تا قطعی یا مدیریت شبکه از پیش برای آنها مشخص شده باشد و بر اساس آن تصمیم بگیرند. در نهایت بخشی از نیروگاه‌های نیمه تمام نیز توانستند بخشی از ظرفیت خود را فعال کرده و به شبکه برسانند.
 
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: مجموع این اقدامات و البته برنامه ریزی برای واردات برق از ترکمنستان که البته در سطحی محدود انجام شد، باعث شد که میزان خاموشی‌ها در سال جاری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و دیگر موقعیت سال گذشته تکرار نشود.
 
صالحی با بیان اینکه این برنامه ریزی‌ها تنها در کوتاه مدت جوابگو هستند، تشریح کرد: تا زمانی که ما سرمایه گذاری‌ها در صنعت برق را افزایش نداده و در یک فرایند مداوم، ظرفیت جدید تولید نکرده و به مدار وارد نکنیم، نمی‌توان انتظار داشت که مشکل حل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وزیر فعلی نیرو در برنامه ریزی برای توسعه و رشد نیروگاه‌ها از خود نگاهی مثبت نشان داده و امیدواریم که در آینده این نگاه مثبت به یک نتیجه ملموس بدل شود.

لینک کوتاه
برق خانه‌ها قطع توسعه و رشد نیروگاه‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما