یک کارشناس اقتصادی معتقد است در صورت بازگشت آمریکا به برجام، قیمت دلار بین 15 تا 20 هزار تومان قرار می‌گیرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمدصادق الحسینی در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین با پیش‌بینی نرخ دلار در صورت توافق، اظهار داشت: در سناریو بازگشت آمریکا به برجام، مفروضات این مدل این است که آمریکا و ایران به طور کامل به توافق سال 2015 برمی‌گردند و ایران 20 میلیارد دلار منابع بلوکه شده‌اش و 20 میلیارد دلار منابع در جریان وصولش مربوط به 6 ماه گذشته را دریافت می‌کند و 80 میلیارد دلار نفت در یک سال منتهی به اسفند 1401 می‌فروشد.
 
وی افزود: این در مجموع 120 میلیارد دلار می‌شود. تنش‌ها نیز کاهش می‌یابد. در این سناریو پیش‌بینی ما این بود که دلار بین 15 تا 20 هزار تومان قرار می‌گیرد.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیش‌بینی حجم نقدینگی، کسری بودجه دولت و تورم را ما داشتیم و برمبنای آن گفته بودیم که در سال 1401 در صورت احیای برجام، دلار در محدوده 15 تا 20 هزار تومان قرار می‌گیرد. یعنی اگر عملا 120 میلیارد دلار وصول شود.
 
الحسیتی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کارشناسان، کاهش نرخ دلار تا این سطح را بسیار خوشبینانه می‌دانند و معتقدند که دیگر دلار زیر 30 هزار تومان نمی‌آید، عنوان کرد: من معتقدم این امکان وجود دارد و هیچ چیز عجیب و غریبی وجود ندارد. بعد از این‌که این پیش‌بینی را ما پارسال داشتیم، نهادهای بین‌المللی هم همین پیش‌بینی را کردند؛ چه اکونومیست و چه سازمان برنامه و چه بانک جهانی در گزارش‌هایی که منتشر کردند، دلار را در محدوده 15 تا 20 هزار تومان در صورت احیای برجام برآورد کردند.

لینک کوتاه
قیمت دلار حجم نقدینگی نرخ دلار

اخبار مرتبط

نرخ دلار و یورو اعلام شد

نرخ دلار و یورو اعلام شد

در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران هر اسکناس دلار آمریکا به 42 هزار و 921 تومان... 14 بهمن 1402

نظرات شما