رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با اشاره به افزایش هزینه های تولید، از سیاست گذاری ها در این حوزه انتقاد کرد و گفت: باتوجه به شرایط بازارهای جهانی، مسئولان باید هوشیارتر عمل کنند.  

به گزارش نسیم اقتصاد، هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چالش‌هایی که برای تولیدکنندگان در این حوزه بوجود آمده است، گفت: اتفاقاتی که در طول ماه‌های گذشته رخ داده و قبلاً نیز مرتب درباره آن اطلاع رسانی و هشدار داده شده، منجر به توقف 40 درصد خطوط تولیدی در این بخش شده است.
 
وی تاکید کرد که در صورت تداوم وضعیت فعلی و عدم رسیدگی به وضعیت تولیدکنندگان، در آینده نیز با چالش‌های بسیار جدی تر در تولید شیرخشک نوزاد مواجه خواهیم شد.
 
تحویل زاده با اشاره به قیمت گذاری دستوری برای شیرخشک نوزاد، افزود: بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی در حال حاضر با زیان انباشته مواجه هستند.
 
وی اضافه کرد: به دلیل اینکه جامعه هدف واحدهای تولیدی در این حوزه، نوزادان هستند، واحدها نیز تمام تلاش خود را برای حفظ تولید می‌کنند تا علاوه بر حفظ آرامش جامعه، برند خود را نیز نگه دارند اما در حال حاضر شرایط برای آنان بسیار دشوار شده است.
 
این فعال بخش خصوصی با اشاره به تغییر مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی از ارز ترجیحی به نیما نیز افزود: این مسأله هزینه ترخیص مواد اولیه را از گمرکات 5 تا 6 برابر کرده و نامه نگاری با مسئولان مختلف در این زمینه بی نتیجه مانده است.
 
تحویل زاده با بیان اینکه به دلیل جنگ اوکراین و روسیه قیمت جهانی مواد اولیه شیرخشک به شدت افزایش یافته و در بسیاری از نقاط دنیا نیز کمبود ایجاد شده است، گفت: در چنین شرایطی ما باید بسیار هوشیارتر عمل کنیم.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این در سال‌جاری با رشد 57 درصدی حقوق و دستمزد کارگران و افزایش قیمت ملزومات بسته بندی از جمله قوطی، چسب، لیبل و قاشق مواجه بودیم که هزینه تمام شده تولید را به شدت افزایش داده است.
 
تحویل زاده توضیح داد که بعد از حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت شیرخام، قیمت هر کیلوگرم شیر خشک صنعتی به 140 تا 200 هزار تومان رسیده در حالی که قیمت شیرخشک نوزاد بین 38 تا 50 هزار تومان است و این امر خطر قاچاق شیرخشک نوزاد و استفاده از آن به عنوان شیرخشک صنعتی را افزایش می‌دهد که نکته خطرناکی است ضمن اینکه با قاچاق این محصول به کشورهای همسایه مواجه هستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تأمین ارز از سوی سازمان غذا و دارو نیز با تأخیر زیادی مواجه و میزان ارز تخصیصی ناچیز بوده است، گفت: این امر سبب شده ما در خرید مواد اولیه نسبت به رقبای خارجی خود، عقب بمانیم و نتوانیم به موقع مواد اولیه را خرید و وارد کشور کنیم و در صورت ادامه این روند در یکماه آینده تولید و بازار با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.
 
تحویل زاده از مسئولان مربوطه خواست سرعت تصمیم گیری ها را افزایش دهند و هوشیاری لازم را در این حوزه داشته باشند و اضافه کرد: مسئولان باید از سرکوب قیمت دست بردارند و اجازه بدهند که قیمت واقعی و منطقی محصولات لحاظ شود در این صورت خواهیم دید که بازار براساس عرضه و تقاضا و رقابت میان برندها تنظیم می‌شود و نه تولیدکننده زیان می‌کند و نه بازار با کمبود مواجه می‌شود که مصرف کننده به دردسر بیفتد.
 

لینک کوتاه
قاچاق شیرخشک نوزاد کشورهای همسایه سیاست‌گذاری ها

اخبار مرتبط