نخستین قطار ترانزیت کانتینری روسیه به هند ظهر امروز (سه شنبه) با دستور معاون اول رییس جمهور از مرز ریلی سرخس وارد کشورمان شد.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، محمد مخبر در این مراسم در یک ارتباط تصویری با ایستگاه راه آهن سرخس که با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزرای راه وشهرسازی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور برگزار شد، با تاکید بر اینکه بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی با توجه به موقعیت ایران در منطقه از راهبردها و سیاست های قطعی اقتصادی دولت سیزدهم است، گفت: توجه به ظرفیت ترانزیتی و مزایای اقتصادی این بخش از اقتصاد کشور جزو بخشهای فراموش شده در سالیان گذشته بوده است.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تاکیدات آیت الله رئیسی و اهمیت سیاست خارجی در دولت سیزدهم برای افزایش و ارتقاء حجم مبادلات و ارتباطات با همسایگان جمهوری اسلامی، تصریح کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور با تلاشهای وزارت راه و شهرسازی ابتدا به 8 و در مراحل بعدی به 20 میلیون تن افزایش یافته است که البته با انجام برنامه ریزیها و اتخاذ اقدامات مناسب می توان به حجم مبادلاتی 300 میلیون تن در بخش ترانزیت رسید.
وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت ترانزیتی درآمد بسیار بالای اقتصادی و همچنین ابعاد بسیار مهم سیاسی و روابط بین المللی برای جمهوری اسلامی به همراه خواهد داشت.
مخبر در خصوص برنامههای دولت برای راه اندازی مسیر ریلی آستارا ـ رشت ادامه داد: با تکمیل این ایستگاه و اتصال آن با کشورهای همسایه شمال کشور، ایران به عنوان یک مسیر تجاری بین المللی مهم شناخته خواهد شد تا جایی که مدت زمان جابه جایی کالا از مسیر شرق آسیا به اروپا از طریق کریدور ایران از 45 روز به 17 روز کاهش مییابد که جذابیت بسیار بالایی برای بازرگانان و صادر کنندگان کالا در داخل و خارج ایران در سطح قاره آسیا و اروپا خواهد داشت.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت حفظ کریدورهای ترانیزیتی از مسیر ایران به اروپا و شرق آسیا تصریح کرد: در دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت به حدود 20 میلیون تن افزایش یافته که این مهم در تاریخ کشور بیسابقه است و در حال حاضر همه کشورهای همسایه متقاضی جابه جایی کالاهای خود از مسیر ترانزیتی ایران هستند و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش ظرفیت جابه جایی و ترانزیتی از طریق مسیرهای زمینی و ریلی برنامهریزیها و آمادگی های لازم را انجام داده است.
وی با اشاره به اهمیت تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی آستارا ـ رشت گفت: توافق های لازم با کشور آذربایجان و تکمیل پایانه آستارا انجام شده است که این پایانه قابلیت تردد 1000 کامیون باری در روز را خواهد داشت.
براساس این گزارش، قطار ترانزیتی کانتینری روسیه به هند که از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شد جزو مسیر شرقی کریدور شمال جنوب محسوب میشود که از ایستگاه چخوف روسیه واقع در استان مسکو در 6 تیرماه سال جاری و در مسیر 3800 کیلومتری با ظرفیت 39 کانتینر از مسیر روسیه، قزاقستان، ترکمنستان وارد ایران شده و پس از آن طی یک مسیر ریلی 1600 کیلومتری به بندرعباس خواهد رسید و در نهایت از طریق مسیر دریایی به بندر ناواشوای هندوستان وصل خواهد شد.
کریدور شمال جنوب شامل سه مسیر شرقی، غربی و میانی است که مذاکرات و توافقات برای راه اندازی خط ریلی گرمسار ـ اینچه برون از مسیر میانی این کریدور در دولت سیزدهم انجام شده است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
معاون اول رئیسجمهوری گفت: دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخشهای صنعتی، انرژی،... 16 اسفند 1402
در روز دوم رویداد بینالمللی ایران پتروکم قرارداد ساخت مبدل حلزونی پتروشیمی اروند،... 27 بهمن 1402
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در ترکیه منابع ارزی خوبی داریم، از توافق با مقامات... 5 بهمن 1402
مدیرکل دفتر سبزیجات وزارت جهاد کشاورزی از عرضه 120 هزار تن هندوانه در شب یلدا به بازار... 26 آذر 1402
وزیر کشاورزی کوبا و هیات همراه با وزیر جهاد کشاورزی دیدار و پیرامون همکاری دوجانبه... 13 آذر 1402
کارشناس حوزه انرژی گفت: تعلیق 6 ماهه تحریم نفتی ونزوئلا ثمره اجرای راهبرد بیاثر کردن... 29 مهر 1402
محورهای همکاری در حوزه تحول دیجیتال و دولت هوشمند میان ژاپن و ایران طی دیدار مشترکی در... 24 مهر 1402
سیاست تولید نفت اوپک پلاس در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران این گروه، تغییری نکرد و... 13 مهر 1402
نظرات شما