دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه در یک دهه گذشته صادرات آب‌های بسته‌بندی همواره نزولی بوده، دلایل این وضعیت را برشمرد.  

به گزارش نسیم اقتصاد، پیمان فروهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قیمت تمام شده محصولات ایران در مقابل برندهای کشورهای رقیب مثل ترکیه قابل مقایسه نیست. یکی از دلایل این وضعیت بار مالی تولید کنندگان به خاطر بهره تسهیلات بانکی است.
 
به گفته وی کشورهای رقیب، به دلیل نداشتن این بار مالی در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه موفق‌تر هستند.
 
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی، افزود: از طرف دیگر کرایه حمل در ایران به شکل سرسام‌آوری اضافه می‌شود و آب‌های بسته‌بندی نیز یک محموله استثناء هستند که سنگین و حجیم‌اند، اما خودشان قیمتی ندارند. بنابراین تاثیر قیمت کرایه حمل در قیمت تمام شده در بازارهای داخلی و بین المللی خیلی زیاد است. هر بار که کرایه حمل افزایش پیدا می‌کند، بازار آب‌های بسته‌بندی در داخل و خارج آسیب می‌بیند.
 
فروهر با بیان اینکه مشکلات منطقه مثل ناامنی‌ها و جنگ‌ها نیز منجر به افت صادرات شده، تصریح کرد: تولیدکنندگان هم در پی افت تقاضای داخلی در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات معیشتی، به لحاظ اقتصادی توان مشارکت در نمایشگاه‌ها را ندارند که باعث شده امکان توسعه بازارهای خود را نداشته باشند.
 
به گفته وی، برآوردها نشان می‌دهد صادرات آب‌های بسته‌بندی در سال کمتر از 2 میلیون دلار است که رقم بسیار کمی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه
صادرات آب بسته‌بندی نزولی

اخبار مرتبط

نظرات شما