قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر مختل شدن تولید لیبی و تعطیلی تولید در نروژ که نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی و آسیب دیدن تقاضا را تحت الشعاع قرار داد، بیش از دو درصد صعود کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و 60 سنت معادل 2.4 درصد افزایش، در 111 دلار و 63 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و 67 سنت معادل 2.5 درصد افزایش، در 108 دلار و 43 سنت در هر بشکه بسته شد.
 
به دلیل تعطیلات چهارم ژوئیه آمریکا، حجم معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب 77 درصد و 70 درصد حجم معاملات روز قبل بود.
 
نفت برنت برای کل هفته 1.3 درصد کاهش پیدا کرد در حالی که وست تگزاس اینترمدیت 0.8 درصد افزایش داشت. هر دو شاخص در ژوئن با کاهش ماهانه روبرو شدند که نخستین کاهش ماهانه از نوامبر بود.
 
قیمتها روز جمعه با وجود انتشار آماری که نشان داد فعالیت تولیدی آمریکا در ژوئن، بسیار بیشتر از حد انتظار آهسته شده است و به شواهد موجود از کندی رشد اقتصاد این کشور همزمان با تحکیم سیاست پولی، اضافه شد، افزایش پیدا کرد.
 
ذخایر اندک نفت و سوخت، کمک کرده است بازار نفت با وجود افت بازارهای سهام و صعود ارزش دلار آمریکا، حمایت شود.
 
جیم ریتربوش، رئیس شرکت ریتربوش و همکاران در یادداشتی نوشت: توانایی بازار برای رشد قوی در معاملات روز جمعه با وجود رشد چشمگیر ارزش دلار و افت بازارهای سهام، نشان می‌دهد بعضی در بازار به محدودیت عرضه متمرکز شده‌اند.
 
اعتصاب برنامه ریزی شده کارکنان نفت و گاز نروژ در پنجم ژوئیه می‌تواند تولید نفت این کشور را حدود هشت درصد معادل 320 هزار بشکه در روز کاهش دهد مگر این که توافق لحظه آخر درباره درخواستهای دستمزد حاصل شود.
 
شرکت ملی نفت لیبی پنج شنبه گذشته در دو بندر و میدان نفتی الفیل، وضعیت فورس ماژور اعلام کرد و وضعیت فورس ماژور بنادر بریقه و زیتونیه همچنان به قوت خود باقی است. این شرکت اعلام کرد تولید، افت شدیدی پیدا کرده و صادرات بین 365 تا 409 هزار بشکه در روز است که 865 هزار بشکه در روز کاهش در مقایسه با تولید در شرایط عادی نشان می دهد.
 
طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی تولید در ماه‌های آینده است، هفته گذشته یک حلقه افزایش یافت و به 595 حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال 2020 است. اگرچه شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا برای بیست و دومین ماه متوالی رشد اما اما رشد هفتگی تک رقمی بوده است زیرا بسیاری از شرکتهای انرژی، عوض افزایش تولید، به سودآوری و پرداخت بدهی متمرکز شده اند.
 
در این بین، دولت اکوادور و سران گروه‌های بومی این کشور پنج شنبه برای پایان دادن به بیش از دو هفته اعتراض که باعث توقف بیش از نیمی از تولید نفت این کشور شده بود، به توافق رسیدند.
 
وزیران اوپک پلاس در دیدار پنج شنبه، توافق کردند به استراتژی تولید فعلی پایبند بمانند اما درباره سیاست تولید پس از سپتامبر، صحبتی نشد. در نشست قبلی، اوپک پلاس تصمیم گرفت به جای افزایش تولید به میزان 432 هزار بشکه در روز، در ماه‌های ژوئیه و اوت تولید را به میزان 648 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
 
طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در ژوئن، 28.52 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 100 هزار بشکه در روز کمتر از تولید ماه مه بود.
 
بر اساس گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اواسط ژوئیه سفر سه روزه‌ای به خاورمیانه خواهد داشت که شامل دیدار از عربستان سعودی است و در شرایطی که آمریکا و کشورهای دیگر با افزایش قیمت‌های سوخت و تورم سرسام آور دست و پنجه نرم می کنند، احتمالا سیاست انرژی با سران منطقه مطرح خواهد شد. با این حال، بایدن گفته است عربستان سعودی را برای افزایش بیشتر تولید نفت، مستقیما تحت فشار قرار نمی‌دهد.
 
 
 

لینک کوتاه
اختلالات تولید قیمت نفت

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

نظرات شما