طبق آمار ارائه شده از سوی دو خودروساز بزرگ کشور، به ترتیب گروه صنعتی ایران‌خودرو مرز 3000 دستگاه و سایپا 1900 دستگاه در روز را رد کرده‌اند و بدین ترتیب طی سه ماه نخست ایران‌خودرو بالغ بر 147 هزار دستگاه خودرو و سایپا قریب به 100 هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، طبق آماری که هر یک از دو خودروساز منتشر کرده‌اند، گروه صنعتی ایران خودرو توانسته است با گذر از مرز 3000 دستگاه تولید روزانه و تولید 60 هزار و 783 دستگاه خودرو کامل سواری در خردادماه امسال، مجموع تولید خود در سه ماهه نخست امسال را با رشد 66 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 147 هزار و 23 دستگاه خودرو کامل شده برساند.

از این تعداد، 145 هزار و 168 دستگاه در حوزه خودروهای سواری و 1855 دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه‌سنگین است.

ایران‌خودرو تاکید کرده است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و در راستای اجرای فرامین رئیس جمهوری و راهبرد وزارت صمت، موفق شده از ابتدای خردادماه تولید خودرو ناقص را متوقف کند و در پایان این ماه عدد تولید کامل سواری 60 هزار و 783 دستگاه را با رشد 68 درصدی نسبت به خرداد سال گذشته به ثبت برساند. این در حالیست که طی یک دهه اخیر، تولید خودروهای کامل متعلق به خرداد سال‌های 1390 و 1396 بوده است که طی آن‌ها بر خلاف شرایط فعلی، صنعت خودرو جهان و البته ایران با مشکلات و موانعی همچون کمبود چیپست‌ها و قطعات های‌تک دست به گریبان نبود. کمبود اقلام و قطعات الکترونیک در صنعت خودرو علاوه بر کاهش ظرفیت‌های تولید، بسیاری از خطوط تولید در کشورهای غربی را نیز به تعطیلی کشاند. هر چند این مشکل در ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما تبعات آن همچنان دامن‌گیر صنعت خودرو کشور است.

همچنین این گروه صنعتی طی سه ماهه ابتدایی امسال، در مجموع 135 هزار و 339 فقره صدور سند محصولات داشته که نسبت به میزان آن در سه ماهه سال گذشته 51 درصدی بیشتر شده است.   بر اساس آمار و اطلاعات عرضه و تحویل خودرو به مشتریان گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز طی مدت مذکور سال جاری، 134 هزار و 983 خودرو تحویل شده که این شاخص نسبت به سه ماهه اول 1400 افزایش 20 درصدی داشته است.

تعداد خودروهای ناقص و دارای کسری قطعه در ماه‌های اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و به محدوده 23 هزار دستگاه رسیده است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته و با توجه به توقف تولید ناقص، به زودی به صفر خواهد رسید.

تولید عبور مستقیم حدود 90 درصدی در سایپا

دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز با تولید قریب به 44 هزار دستگاه خودرو در خرداد ماه و عبور از مرز 1900 دستگاه به صورت روزانه، در مجموع سه ماهه نخست سال جاری آمار تولید را به 100 هزار دستگاه خودرو برساند.  

طبق آمار ارائه شده از سوی گروه خودروسازی سایپا، خودروهای ناقص این شرکت از ابتدای سال جاری از حدود 43 هزار دستگاه با کاهش 25 هزار دستگاهی، به بازه 18 هزار دستگاه رسیده که حدود 60 درصد کاهش داشته و این روند کاهش خودروهای ناقص همچنان ادامه خواهد داشت. علاوه بر این سایپا طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید، تاکنون  104 درصد برنامه را محقق کرده و روند تولید بصورت عبور مستقیم را تا 90 درصد اجرایی کرده است.

لینک کوتاه
تولید روزانه ایران‌خودرو سایپا

اخبار مرتبط

نظرات شما