قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر عرضه محدود، بیش از سه دلار در هر بشکه افزایش یافت اما در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی، دومین کاهش هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با سه دلار و هفت سنت معادل 2.8 درصد افزایش، در 113 دلار و 12 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با سه دلار و 35 سنت معادل 3.2 درصد افزایش، در 107 دلار و 62 سنت در هر بشکه بسته شد.
 
وست تگزاس اینترنت برای کل هفته 1.8 درصد کاهش نشان داد و به کاهش 9.2 درصدی هفته پیش از آن اضافه کرد. نفت برنت پس از کاهش هفتگی 7.3 درصدی، هفته گذشته تقریبا تغییری نداشت.
 
جان کیلداف، از شرکت اگین کپیتال در این باره گفت: تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخهای بهره، به روند صعودی نفت آسیب زده است اما فضا به خصوص پیرامون آمار اقتصادی مطلوب، اندکی تغییر کرده است.
 
جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا پنج شنبه گذشته گفته بود تمرکز بانک مرکزی روی تورم، بی قید و شرط است و به نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره افزوده بود.
 
نظرسنجی روز جمعه نشان داد هر چند دورنمای تورم اندکی بهبود پیدا کرده اما اعتماد مصرفی آمریکا در ژوئن به رکورد پایینی نزول کرده است.
 
حمله نظامی روسیه به اوکراین، امسال میزان عرضه نفت را محدود کرده است در حالی که تقاضا در حال بهبود از دوران پاندمی کووید است. رشد کمتر عرضه از تقاضا، قیمت نفت را امسال تا مرز 147 دلار که بالاترین رکورد از سال 2008 بود، رساند.
 
عاملی که در معاملات روز جمعه از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، توقف تولید در لیبی بود. محمد عون، وزیر نفت لیبی اعلام کرد مصطفی سانالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی آمار تولید نفت را در اختیار وی قرار نمی‌دهد. این اظهارات، آمار تولید نفت که وزیر نفت لیبی هفته گذشته اعلام کرده بود را مورد تردید قرار داد. دفتر وزیر نفت لیبی هفته گذشته به رویترز اعلام کرده بود تولید نفت لیبی در نتیجه مسدود شدن تاسیسات نفتی توسط گروههای مسلح، به 100 تا 150 هزار بشکه در روز سقوط کرده است.
 
استفن برنوک، کارگزار نفتی شرکت پی وی ام اظهار کرد: نگرانیهای رکود بر فضا غالب شده است با این حال انتظار عمومی بر این است که تقاضا در طول ماه‌های تابستان بالاتر از میزان عرضه خواهد بود و بنابراین روند نزولی را محدود می‌کند.
 
اوپک و متحدانش 30 ژوئن دیدار می کنند و انتظار می‌رود به برنامه افزایش بیشتر تولید در ژوییه و اوت پایبند بمانند.
 
شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی اضافه کردند و همچنین برای بیست و سومین ماه متوالی به شمار دکلها افزودند. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به 24 ژوئن، 13 حلقه افزایش یافت و به 753 حلقه رسید. شمار دکلها نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، 283 حلقه معادل 60 درصد افزایش یافت.
 
بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا قرار بود روز پنجشنبه منتشر شود اما اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد به دلیل مشکلات فنی، انتشار این آمار تا هفته بعد به تاخیر افتاد.

لینک کوتاه
افزایش سقوط نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما