مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی : عرضه مرغ با ارز نیمایی باشیب افزایش قیمت آغاز شده است و قیمت هر کیلو مرغ از سوی دولت 58 هزا رو 900 تومان اعلام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد ، دولت با اختصاص ارز ترجیحی، قیمت هر کیلو مرغ را 29 هزار و پانصد هزار تومان اعلام کرده بود. اما حالا با حذف ارز 4200 تومانی قیمت نهاده‌های دامی با ارز نیمایی محاسبه می‌شود و قطعاً قیمت هر کیلو مرغ حدود دو برابر افزایش خواهد داشت.
 
بازار مرغ این روزها در تکاپوی تعیین قیمت جدید بسر می‌برد و تولید کنندگان انتظار اعلام قیمت‌های جدید مطابق با ارز نیمایی از سوی دولت را دارند.
 
با حذف یکباره ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی تولید مرغ با شوک جدید قمیتی مواجه شد و در ادامه آن بازار مصرف این محصول نیزدچار تنش قیمت شده است.
 
خیز قیمت مرغ توان تولید کننده و درنهایت مصرف کننده را گرفته تا جایی که به گفته فعالان این عرصه تقاضای خرید مرغ تا مرز 50 درصد هم کاهش داشته است.
 
مرغ
 
هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی برای تولید مرغ و سفره‌های مردم در نظر گرفته شده است. زمانی که مصرف کننده توان خرید مرغ کیلویی 40 هزار تومان را ندارد چطور در کمتر از یکماه به کیلویی حدود 60 هزار تومان رساندند.
 
حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: در روزهای اخیر با افزایش تدریجی قیمت، بازار برای عرضه مرغ‌هایی که تولید آن‌ها با ارز نیمایی انجام شده آماده می‌شود.
 
اسدالله نژاد گفت: از حدود 3 روز آینده مرغ‌هایی که تولید آن‌ها با ارز نیمایی انجام شده وارد بازار خواهند شد از این رو قیمت این محصول با شیب ملایمی در حال افزایش است.
 
به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی؛ طبق وعده دولت قرار بود بعد از حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی با نرخ ارز نیمایی به دست تولید کنندگان برسد. اما امروز که قیمت مرغ در بازار افزایش داشت بیشتر مرغداران هنوز نهاده دامی با ارز نیمایی را از دولت نگرفته اند و برای تأمین نیاز تولید ناگزیرند نهاده دامی را از بازار آزاد خریداری کنند.
 
وی تصریح داشت: مرغداران پول نهاده دامی با ارز نیمایی را واریز کرده و هنوز نهاده دامی دریافت نکرده اند. این در حالی است که تولیدکننده نمی‌تواند منتظر تخصیص نهاده برای تولید بماند از این رو با قیمت گران‌تر نهاده مورد نیاز جهت تأمین غذای مرغ را خریداری می‌کند. دولت همچنان تعهد داده که نهاده دامی مرغداری‌ها را با ارز نیمایی تأمین کند!
 
اسدالله نژاد ادامه داد: دولت نرخ مصوب جدید و نیمایی هر کیلو مرغ گرم را 59 هزار و 800 تومان اعلام کرده است و در همین هفته هر کیلو مرغ در بازار با رقم جدید مصوب شده از سوی دولت به فروش خواهد رسید.
 
این فعال صنفی با اشاره به اینکه تولید کننده با زیان مرغ را تولید و به بازار عرضه می‌کند، گفت: دولت با حذف ارز 4200 تومانی تولید مرغ را گران کرد این اقدام شرایط خرید را برای بیشتر مردم سخت‌تر خواهد کرد.

لینک کوتاه
قیمت جدید مرغ عرضه مرغ ارز نیمایی

اخبار مرتبط

نظرات شما