یک منبع آگاه با اشاره به پرداخت بدهی گازی عراق به ایران گفت: پرداخت بدهی گاز عراق به ایران ماهانه شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، جواد اوجی اخیراً از تسویه طلب 1.6 میلیارد دلاری گازی ایران از کشور عراق که مربوط به سال‌های گذشته و دولت قبل بوده است خبر داده و گفته است با شروع دولت مردمی سیزدهم از همان ابتدا پول صادرات گاز به کشور عراق به صورت ماهانه و جاری دریافت شده است.
 
وی با تأکید بر اینکه وزارت نفت از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم به‌شدت پیگیر وصول مطالبات سنواتی گاز صادراتی خود به عراق بود، اظهار کرد: با برگزاری نشست‌های فشرده با وزیران نفت و برق عراق و همکاری خوب وزارت امور خارجه کشورمان، موفق به امضای یک تفاهم‌نامه با طرف عراقی شدیم که براساس آن عراق ضمن پرداخت هزینه‌های جاری واردات گاز از کشورمان متعهد به پرداخت صورت‌حساب‌های سال‌های گذشته نیز شد.
 
وزیر نفت به پایداری میزان گاز صادراتی به کشور عراق طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: مجلس کشور عراق در بودجه جاری این کشور (2022) پرداخت هزینه‌های حاصل از واردات گاز در سال‌های گذشته را در نظر نگرفته بود که با مذاکرات صورت‌گرفته این موضوع به صورت مجزا در مجلس این کشور مطرح و خوشبختانه بودجه مشخص برای این موضوع تعیین شد.
 
در همین رابطه یک منبع مطلع گفت: پیش از آغاز دولت سیزدهم عراق، مبلغ 2.6 میلیارد دلار بدهی به ایران داشت که پس از تعیین یک جدول زمان بندی یک میلیارد دلار آن به ایران پرداخت و 1.6 میلیارد دلار آن باقی ماند بود.
 
وی افزود: در طول این مدت مذاکرات مفصلی با طرف عراقی داشتیم که بتواند این 1.6 میلیارد دلار را به ایران پرداخت کند اما به دلیل آنکه هم اکنون در عراق دولتی تشکیل نشده است مذاکرات ما عملاً به نتیجه نرسید.
 
وی گفت: پس از رفت و آمدهای طولانی، عراقی‌ها ملزم شدند تا از طریق مجلس قانونی را تصویب کنند و حکمی را دریافت کنند که این بدهی گازی به ایران پرداخت شود که خوشبختانه در بهار امسال این اتفاق رخ داد.
 
این منبع آگاه با تاکید بر اینکه ما به عراقی‌ها اعلام کردیم اگر این بدهی پرداخت نشود نمی‌توانیم به آنها گاز بدهیم گفت: چون عراق در فصل تابستان به شدت برای تأمین برق خود به گاز ایران نیازمند است به همین دلیل این بدهی را پرداخت کردند و حتی با طرف عراقی به این توافق رسیدیم که بدهی خود را بابت خرید روزانه گاز نیز بدون تعویق به ایران پرداخت کند که هم اکنون پرداخت مطالبات گازی ایران از طرف عراق به صورت ماهانه و روتین انجام می‌شود و هیچ بدهی از این بابت از عراقی‌ها نداریم.
 
بر اساس این گزارش عراق در فصل تابستان و دوران پیک مصرف روزانه 40 تا 50 میلی متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند که این گاز برای تأمین برق نیروگاههای عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه
پرداخت بدهی گاز عراق ایران

اخبار مرتبط

نظرات شما