صادرات بنزین چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45.5 درصد و صادرات دیزل 92.7 درصد کاهش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، آمار گمرک چین نشان داد این کشور ماه میلادی گذشته 840 هزار تن بنزین صادر کرده است که کمتر از 1.55 میلیون تن در ماه مه سال 2021 و 980 هزار تن در آوریل بوده است. صادرات دیزل چین در ماه مه به 120 هزار تن رسید که سقوط چشمگیری در مقایسه با 1.68 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته و 530 هزار تن در آوریل داشت.

 
قرنطینه‌های گسترده که در مارس در شانگهای برای مهار موج بیماری کووید اعمال شد، به مصرف بنزین، دیزل و سوخت هواپیمایی ضربه زد. احیای ملایم تقاضا از اواخر ماه مه که محدودیتهای رفت و آمد در این قطب مالی تسهیل شد، تازه آغاز شد.
 
مجموع صادرات سوختهای پالایش شده شامل نفت کوره دریایی 3.27 میلیون تن بود که حدود 40 درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته بود و دومین نرخ ماهانه پایین از ژوییه سال 2020 به شمار می‌رود.
 
صادرات در فاصله ژانویه تا مه که چین سهمیه صادرات را برای مقابله با ظرفیت تولید پالایشگاهی اضافی داخلی کاهش داد، 39 درصد بر مبنای سالانه کاهش یافت.
 
ذخایر فراوان که ناشی از ضعیف شدن مصرف بود، باعث شد دولت اوایل ژوئن مجوزهای جدید برای صادرات صادر کند.
 
صادرات سوخت جت شامل سوخت گیری مجدد در فرودگاه‌های چین برای پروازهای بین المللی از 570 هزار تن در ماه مه سال 2021 به 810 هزار تن در ماه مه امسال رشد کرد اما در مقایسه با 960 هزار تن در آوریل کاهش داشت.
 
واردات گاز طبیعی مایع به چین 28 درصد در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت وبه 4.93 میلیون تن رسید در حالی که میزان واردات از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون که گرانی معاملات نقدی مصرف کنندگان را از واردات با هزینه بالاتر بازداشت، 19.6 درصد کاهش داشت.
 
بر اساس گزارش رویترز، واردات گاز از طریق خط لوله از ترکمنستان و روسیه در همین مدت 26 درصد رشد کرد و به 4.15 میلیون تن رسید و برای دومین بار از دسامبر از مرز چهار میلیون تن عبور کرد. واردات در مدت پنج ماه نخست سال 11.3 درصد بر مبنای سال به سال رشد کرد و به 18.42 میلیون تن رسید.

لینک کوتاه
صادرات بنزین چین

اخبار مرتبط

نظرات شما