با توجه به آنکه مسکن سهم بسزایی در سبد هزینه خانوارهای کم درآمد دارد، استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مسکن در ساخت و تامین مسکن ارزان قیمت می‌تواند به عنوان یک راهکار موثر از سوی دولت دنبال شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، مسکن نقش بسزایی در زندگی بسیاری از خانواده‌ها دارد و به لحاظ تأثیرگذاری در سبد هزینه‌ خانوارهای کم درآمد به ویژه دهک‌های متوسط و پایین جامعه که جزو حداقل بگیرانند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 
با تصویب و اجرای قانون بودجه سال 1386 و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن کشور، وزارت تعاون سابق مسئولیت و نقش مدیریت تقاضای مسکن در پروژه‌های مسکن مهر را بر عهده گرفت تا ضمن ایجاد بستر مناسب، اطلاعات مربوط به افراد واجد شرایط را جمع آوری، پالایش و نسبت به ثبت نام و ساماندهی آنها در قالب شرکتهای تعاونی مسکن مهر اقدام کند.
 
مهدی مسکنی ـ معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی -  به مشارکت تعاونی‌های مسکن در ساخت مسکن مهر اشاره کرده و می‌گوید: در دوران مسکن مهر، دو میلیون و 200 هزار واحد مسکونی ساخته شده که از این میزان حدود یک میلیون و 100 هزار واحد، خود مالکی و شخصی و یک میلیون و 90 هزار واحد، جمعی و تعاونی ساز بودند که از این تعداد 840 هزار واحد سهم تعاونی‌ها بوده است.
 
وی می‌گوید: دستاوردهای بخش تعاون در سطح اقتصاد ملی قابل ملاحظه است و ساخت 840 هزار واحد مسکونی در طرح‌های ملی از جمله مسکن مهر توسط تعاونی‌ها از جمله این دستاوردها به شمار می رود.
 
به گفته مسکنی، در برنامه ساخت مسکن، دولت بخش تعاون را مکلف کرده که از مجموع 4 میلیون واحد مسکونی 400 هزار واحد در بخش تعاون ساخته شود.
 
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در ساخت مسکن ارزان باید از ظرفیت تعاونی‌های مسکن استفاده و بر آنها نظارت شود چرا که در تعاونی‌های مسکن نگاه سودآوری مطرح نیست و ساخت یک واحد مسکونی با قیمت تمام شده کمتری صورت می پذیرد.
 
فتح الله بیات ـ فعال حوزه کار ـ در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است: اگر تعاونی‌ها وارد ساخت و ساز شوند بهتر است و به این منظور باید تعاونی‌های خوشنام که سابقه درخشانی در ساخت و ساز دارند این کار را برعهده بگیرند.
 
او می گوید: کارگران برای صاحبخانه شدن دریافتی و آورده کمی دارند بنابر این اگر قرار است مسکن کارگری با قیمت مناسب ساخته و تحویل شود، بهتر است تعاونی های مسکن مهر وارد شوند و دولت بر عملکرد آنها نظارت کند.
 
به گفته وی، در تعاونی‌ها نگاه سود آوری حاکم نیست و مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می شود.
 
برابر آمارها، 842 هزار و 819 واحد در قالب حدود 6500 تعاونی مسکن مهر ساماندهی شده و این تعاونی‌ها با انعقاد قرارداد مستقیم با پیمانکار اقدام به ساخت واحدهای مسکونی کرده‌اند.
 
 هم اکنون سهم تعاونی‌ها در تولید مسکن زیر 10 درصد عنوان می‌شود در صورتی که این بخش ظرفیتها و پتانسیل‌های بالایی برای ساخت و تامین مسکن دارد.

لینک کوتاه
نقش تعاونی‌ها ساخت مسکن ارزان

اخبار مرتبط

نظرات شما