با افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم، بیش از 150 درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت در 10 ماه نخست سال 1400 محقق شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، درآمد حاصل از صادرات نفت برای ایران اهمیت زیادی دارد. از همین رو زمانی که آمریکا به دنبال خروج از برجام به دنبال بازگشت تحریم‌ها بود، پیکان تحریم‌ها را به سمت صنعت نفت ایران نشانه گرفت تا با صفر کردن صادرات نفت، فشار مضاعفی بر اقتصاد ایران وارد کند.
 
در این سال‌ها صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرد اما به صفر نرسید. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اگرچه تحریم‌ها به قوت خود باقی است اما صادرات نفت ایران با دیپلماسی فعال انرژی و بازاریابی‌های جدید افزایش پیدا کرد.
 
سال گذشته «آیت‌الله ابراهیم رییسی» رئیس‌جمهوری ایران از افزایش 40 درصدی صادرات نفت ایران خبر داد. موضوعی که با آمارهای داخلی و بین‌المللی نیز قابل تایید است.
 
این افزایش به حدی بود که حتی رسانه‌های غربی نیز نتوانستند در برابر این موفقیت سکوت کنند و در خبرهای خود از شبه نفتکش‌های ایرانی در دریاها برای فروش نفت ایران خبر دادند.
 
اشاره این رسانه‌ها به روش‌های مختلف ایران برای دور زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن بوده است.
 
نگاهی به آمارهای داخلی نیز افزایش صادرات نفت ایران را تایید می‌کند.
 
بر اساس اعلام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و این افزایش بر رشد اقتصادی کشور نیز موثر بوده است. تا آنجا که رشد اقتصادی با نفت در مقایسه با رشد اقتصادی بدون احتساب نفت بیشتر بوده که نشان می‌دهد ایران توانسته درآمدهای نفتی بیشتری را کسب کند.
 
افزایش چشمگیر میزان صادرات نفت خام و وصول درآمدهای نفتی کشور از ابتدای استقرار دولت سیزدهم با اتخاذ راهکارهای موثر و دیپلماسی فعال در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها محقق شده است.
 
با افزایش صادرات نفت ایران، تحقق 114 درصدی سهم دولت از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در 9 ماه نخست سال 1400 (ناشی از افزایش فروش نفت) به دست آمد.
 
همچنین بیش از 150 درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت (مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی) در 10 ماه نخست سال 1400 محقق شده است.
 
از سوی دیگر واریز 112 درصد منابع تبصره 14 قانون بودجه سال 1400 (منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و صادرات) به حساب صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها (میزان تعهد وزارت نفت 313 هزار میلیارد تومان و میزان تحویلی معادل 350 هزار میلیارد تومان) در سال 1400 از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در ایجاد شبکه فروش موفق در صنعت نفت است.
 
این مهم با به‌کارگیری روش‌های جدید صادرات نفت خام از قبیل تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور و تهاتر نفت خام و میعانات گازی با مطالبات پیمانکاران محقق شده است و فروش نفت با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و شناسایی بازارهای جدید نفت و ورود به آنها انجام شده است.
 
بر اساس آخرین گزارش اوپک نیز، ایران در ماه گذشته میلادی، در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2022 توانسته نفت بیشتری تولید کند و نشان می‌دهد روند افزایش صادرات نفت ایران ادامه دار خواهد بود.
 
مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه 1401 بیش از 60 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

لینک کوتاه
تحقق ۱۵۰ درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت دولت سیزدهم

اخبار مرتبط

نظرات شما