بررسی های میدانی حاکی از طولانی شدن صف‌های خرید نان در برخی نانوایی ها در روزهای اخیر و همچنین کاهش تعداد واحدهای نانوایی در سطح شهر است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، دولت سیزدهم با اجرای طرح جراحی اقتصادی در سال جاری اقدام به حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی کرد؛ براساس این طرح و دهک‌بندی صورت گرفته طی دو ماه مبلغی به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است که برای دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر 400 هزار تومان و برای دهک چهارم به بعد به ازای هر نفر 300 هزار تومان واریز شده است.
 
در طول اجرای طرح جراحی اقتصادی، ارز ترجیحی تمام کالاهای اساسی مانند گندم، جو، مرغ و گوشت حذف شد و این اقدام دولت سیزدهم موجب رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی شد و در این بین آرد نیز از افزایش قیمت‌ها در امان نماند.
آرد چقدر گران شد؟
 
دولت اینگونه بیان می‌کند که برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده بلکه برای اصناف قیمت آرد را افزایش داده است ولی نانوایی‌ها با توجه به خرید نان توسط مردم و تراکنش انجام شده از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند.
 
بررسی های میدانی حاکی از آن است که قیمت آرد به کیسه‌ای 600 هزار تومان رسیده ‌است و دولت در حالی عنوان می‌کند که برای کمک به مردم قیمت نان را تغییر نداده است که نانوایی‌های سنتی که مجوز آزادپز بودن را دارند به دلیل گرانی آرد، چاره‌ای جز افزایش نرخ نان ندارند.
سهمیه آرد نانواها کاهش یافته است؟
 
با افزایش قیمت آرد زمزمه‌ها در خصوص کاهش سهمیه نانوایی ها بالا گرفت؛ در بررسی های میدانی صورت گرفته از نانواها در سطح شهر تعدادی از نانوایان از کاهش سهمیه آرد خود صحبت به میان می‌آورند و در این بین آمار و اطلاعات گویای آن است که سهمیه تعلق گرفته بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 95 می باشد، افزون بر آنکه این سهمیه جواب‌گوی افزایش جمعیت در طول این سال ها نیست.
 
نانوایان در حالی صحبت از کاهش سهمیه آرد به میان می‌آورند که به گفته مسئولین هیچ تغییری در خصوص اختصاص سهمیه آرد به نانوایی ها ایجاد نشده و آرد مورد نیاز در انبارها موجود و به موقع در اختیار نانوایی ها قرار می گیرد.
ماجرای صف‌های طولانی در نانوایی ها چیست؟
 
پدیده تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی ها قدمت طولانی در کشور دارد؛ در سال گذشته به گفته مسئولین گرانی سایر کالاهای اساسی و از طرف دیگر تخلف نانوایان موجب تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی ها شده که با تدابیری که در حوزه ساماندهی نظام توزیع آرد اندیشیده شد برای مدتی صف‌ های خرید نان کوتاه‌تر شد.
 
حال اما بررسی های میدانی حاکی از طولانی‌تر شدن صف‌های نان نسبت به دفعات قبل و کاهش تعداد واحدهای نانوایی در سطح شهر و محلات است؛ در حالی به گفته مسئولین هیچ تغییری در سهمیه آرد نانوایان اتفاق نیافتاده است که بررسی های میدانی از تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای نانوایی در سطح شهر به دلیل کمبود آرد حکایت دارد.
 
حسین نظری، رئیس اسبق اتحادیه نانوایان تهران، در خصوص شلوغی های اخیر نانوایی ها گفت:" در حال حاضر هیچ نانوایی نمی‌تواند آرد بفروشد چراکه از نظارت های شدید و گسترده در این حوزه بسیار ترسیده‌اند. اما شلوغی های گسترده در نانوایی‌ها به این دلیل است که قبل از اجرای طرح جدید، نان در همه جا یافت می‌شد و نان‌های فانتزی نیز ارزان بودند اما در حال حاضر نان‌های فانتزی گران شدند و نانوایی‌ها نیز دیگر نان در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار نمی‌دهند و از شهرستان‌ها نیز نان پخته و آورده می‌شد که اینکار نیز متوقف شده است و همه اینها به افزایش تقاضا برای نان در نانوایی ها دامن می‌زند و صف نانوایی‌ها را شلوغ کرده است."

لینک کوتاه
قیمت آرد نانوایی بازار آزاد