عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی گفت: تولیدکنندگان رب تصوری از آینده قیمت گوجه فرنگی ندارند و این احتمال را می‌دهند که قیمت گوجه در ماه‌های آینده افزایشی شود از این‌رو رب تولید و آن را دپو می‌کنند تا بتوانند در آینده با قیمت روز آن را عرضه کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد، رسول قملاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به دپو کردن رب گوجه فرنگی از سوی تولیدکنندگان، گفت: رب از ابتدای سال جاری تا به امروز 30 تا 40 درصد افزایش نرخ را تجربه کرد این در حالیست که در حجم تولید گوجه فرنگی کاهشی نداشتیم.
 
وی با بیان اینکه کارخانه‌داران گوجه فرنگی را کیلویی 4 هزار و 600 تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند، گفت: تولیدکنندگان رب تصوری از آینده قیمت گوجه فرنگی ندارند و این احتمال را می‌دهند که قیمت گوجه در ماه‌های آینده افزایشی شود از این‌رو رب تولید و آن را دپو می‌کنند تا بتوانند در آینده با قیمت روز آن را عرضه کنند.
 
قملاقی با اشاره به بالا بودن سرمایه در گردش تولید رب، خاطر نشان کرد: کارخانه‌‌ای با ظرفیت تولید روزانه هزار تن رب حداقل به سرمایه در گردش 4.5 میلیارد تومان برای خرید گوجه نیاز دارد.
 
به گفته این فعال اقتصادی؛ کارخانه‌های بزرگ گوجه را از کشاورزان پیش خرید می‌کنند.
 
عضو هیات مدیره فدراسیون صنایع غذایی و کشاورزی ادامه داد: تولید رب برای مصرف تابستان فله‌ای و در زمستان به صورت اسپتیک تولید می‌شود تا ماندگاری آن بالا برود. کارخانه‌های کوچکی که سرمایه در گردش لازم را ندارند برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه خواهند شد.
 
وی با بیان اینکه هزینه گوجه یک قوطی رب 800 گرمی حدود 24 هزار و 500 تومان می‌شود، افزود: 5 هزار تومان هزینه قوطی، 500 تومان هزینه شیرینگ (بسته‌بندی) و با احتساب سایر هزینه‌های سر بار قیمت یک قوطی گوجه حدود 30 تا 31 هزار تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود؛ احتساب 12 درصد هزینه توزیع و 14 درصد سود در واحدهای خرد در نهایت رب باید قوطی 35 تا 38 هزار تومان بفروش برسد.
 
وفور عرضه گوجه در یک  ماه آینده
 
مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در پاسخ به این پرسش که این نگرانی در بین کارخانه‌داران رب گوجه فرنگی ایجاد شده است که ممکن است عرضه گوجه در ماه‌های آینده تقلیل پیدا کند در نتیجه اقدام به عرضه قطره ‌چگانی رب می‌کنند؟ افزود: در حال حاضر رب کازرون و دزفول در بازار موجود است و در ماه‌ آینده گوجه ورامین سپس قزوین در بازار عرضه خواهد شد از آنجایی‌که کرایه حمل بار از این مناطق به تهران کم است احتمال کاهش نرخ گوجه فرنگی در ماه‌های آینده وجود دارد از این‌رو کارخانه‌داران نگرانی از بابت کمبود گوجه نباید داشته باشند.
 
به گفته این فعال صنفی؛ در یک هفته اخیر روزانه کارخانه‌های رب 150 تن گوجه از میدان میوه و تره بار کیلویی 5 هزار و 100 تومان خریداری می‌کنند.
 
دارایی‌نژاد با اشاره به صادرات رب، گفت: رب را به‌ صورت اسپتیک تولید و آن را به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان صادر می‌کنند از این‌رو عرضه آن را در بازار داخلی کاهش می‌دهند تا بتوانند نرخ آن را تصاعدی کنند.

لینک کوتاه
گوجه رب تولیدکنندگان دپو

اخبار مرتبط

گوجه فرنگی گران شد

گوجه فرنگی گران شد

براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در روزهای... 26 فروردین 1402