معاون وزیر صمت ضمن تشریح علل گران شدن کالاها در ایران، گفت: حمایت مالیاتی و تامین مالی از بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

 به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، سید مهدی نیازی امروز در نشست خبری اظهار کرد: امسال یک اتفاق ویژه ای افتاد که شاید تجربه کاری ما چنین شرایطی را نشان نمی‌دهد؛ اتفاقات اقتصادی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی اغلب کالاها افزایش یافت. ثبت سفارش کالاها نسبت به دی و بهمن افزایش یافتندکه نشان دهنده افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف اعم از مواد غذایی و محصولات پایه است.

 
معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزیر صمت افزود: در کنار این موضوع نرخ ارز گمرکی از 4200 تومانی به ای تی اس تبدیل شد، دستمزدها افزایش یافت و یارانه ارز 4200 تومانی اصلاح شد که در نتیجه همه این مسائل قیمت کالاها در کشور افزایش یافت.
 
وی ادامه داد: از بهمن پارسال بسته‌های حمایت از تولید تدوین شد که بخش اعظمی در ستاد اقتصادی دولت تصویب شد که باید بخشی از آنها در هیأت وزیران هم تصویب شود و بخشی دیگر نیز نیاز به مجوز سران قوا دارد که مطرح شده و چند حکم خوب گرفتیم که یکی از آنها رفع مشکل انباشت بدهی مالیاتی واحدهای تولیدی است. طبق مصوبه سران قوا مدت زمان بدهی مالیاتی از 36 ماه به 60 ماه افزایش یافت. از این طریق می‌توان به احیای واحدها نیز اقدام کرد.
 
نیازی گفت: همچنین از سران قوا مصوبه‌ای گرفتیم که اگر بنگاهی برای ورود با بازار سرمایه اقدام کند صرفاً حساب‌های مالیاتی 3 سال گذشته بررسی می‌شود و به دوره قبل از این 3 سال کاری ندارد.
 
وی افزود: استفاده از ظرفیت نقدینگی موجود در جامعه، مصوبه دیگری است که از سران قوا گرفتیم که در صورت استفاده از این نقدینگی معادل نرخ شورای پول و اعتبار از مالیات معاف است؛ یعنی اگر کسی در بخش تولید تأمین مالی خارج از نظام بانکی تا 1.2 دهم برابر عقود مشارکت از مالیات معاف است.
 
نیازی تصریح کرد: طبق اعلام بانک مرکزی در سال گذشته حدود 900 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت اعطا شده است که بخش اعظمی از آن استهمال تسهیلات قبلی بوده است. امسال باید 400 هزار میلیارد تومان به عدد پارسال اضافه شود.
 
معاون وزیر صمت در مورد تأمین مالی زنجیره‌ای، گفت: بانک مرکزی در حال کمک برای فعال سازی تمام بانک‌ها برای اجرای طرح تأمین مالی زنجیره‌ای است؛ به عنوان نمونه 2,500 میلیارد تومان در قالب این طرح به صنعت خودروسازی تسهیلات دادیم.
 
وی اظهار کرد: امسال برنامه داریم که بالای 30 درصد از تسهیلات بانکی از طریق تأمین مالی زنجیره‌ای انجام شود.
 
نیازی گفت: در بخش بیمه و تأمین اجتماعی پیشنهاداتی برای حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌ها شده است که در حال نهایی شدن است.
 
معاون وزیر صمت در مورد ایرادات قرعه کشی خودرو، افزود: در برنامه کاری ما حذف قرعه کشی خودرو است که پیش نیاز آن تجمیع قرعه کشی بود.
 
وی در خصوص احیای معادن و صنایع، گفت: در حوزه صنعت و معدن طرح احیای واحدها را دنبال می‌کنیم. مالیات یکی از موانع احیا بود که با مصوبه‌ای که از سران قوا گرفتیم، امیدواریم مسیرِ احیا تسهیل شود. در مورد سرمایه در گردش و تأمین مالی هم، همانطور که گفتم اقدامات خوبی انجام خواهد شد.
 
معاون وزیر صمت در مورد ارتقای تولید دانش بنیان در وزارت صمت، با بیان اینکه تحقیق و توسعه اولویت است، اظهار کرد: هفته گذشته این برنامه منتشر شد. در حدود 20 حوزه باید با صورت متمرکز عمل کنیم که برخی نیاز به قانون و برخی نیاز به مصوبه هیأت وزیران دارد که بخشی تدوین شده و در خردادماه با هیأت وزیران ارسال می‌شود. با وزارت علوم هم تفاهم نامه‌ای یه زودی امضا می‌کنیم که در حوزه تحقیق و پژوهش است. با کمک وزارت آموزش و پرورش نیز برای تربیت نیروی انسانی همکاری خواهیم کرد.

لینک کوتاه
علل گران شدن کالاها کشور حمایت از بنگاه‌ها دستور کار

اخبار مرتبط

نظرات شما