نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر انتظارات برای عدم افزایش قابل ملاحظه تولید نفت اوپک پلاس با وجود توافق این گروه برای تولید بیشتر و جبران افت تولید روسیه، در قیمت بالاتری بسته شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، وزیران اوپک ‌پلاس در نشست پنج شنبه گذشته با افزایش تولید به میزان 648 هزار بشکه در روز در ژوئیه و میزان مشابه در اوت به جای 432 هزار بشکه در روز توافق قبلی، موافقت کردند. این اقدام نشانه تمایل عربستان سعودی و سایر اعضای خلیج فارس اوپک‌پلاس برای افزایش بیشتر تولید نفت پس از ماه‌ها فشار غرب برای رفع کمبود انرژی جهانی است که با اعمال تحریم‌های غربی علیه روسیه تشدید شده است. طبق برآوردهای مختلف، تحریمهای غربی اعمال شده علیه روسیه، ممکن است باعث شود تولید و صادرات این کشور حداکثر دو تا سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.
 
بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و 11 سنت معادل 1.8 درصد افزایش، در 119 دلار و 72 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار معادل 1.7 درصد افزایش، در 118 دلار و 87 سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص پس از ساعات رسمی معاملات به میزان سه دلار افزایش پیدا کردند.
 
شاخص نفت آمریکا تحت تاثیر محدود ماندن عرضه این کشور که باعث مطرح شدن محدودیت صادرات سوخت یا مالیات بر درآمد برای تولیدکنندگان نفت و گاز شده است. ، ششمین رشد هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند.
 
جیم ریتربوس، رئیس شرکت ریتربوش اند آسوشیتس در این باره گفت: تصمیم روز پنج شنبه اوپک پلاس و تسریع آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک، به فراوانی ذخایر نفت کمک می‌کند به خصوص که تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها، نسبت به چند سال گذشته به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر شده است.
 
افزایش تولید ممکن است کمتر از میزانی باشد که اوپک پلاس متعهد شده است افزایش دهد زیرا اعضای این گروه ظرفیت کافی برای افزایش تولید ندارند و تولید روسیه تحت تاثیر تحریمها، همچنان رو به کاهش است.
 
سخنگوی وزارت نفت عراق روز جمعه اعلام کرد تولید نفت عراق در پی تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید، در ژوئیه به 4.580 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و نرخ افزایش تولید 70 هزار بشکه در روز خواهد بود.
 
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تایید کرد ممکن است به زودی به عربستان سعودی سفر کند؛ سفری که منابع متعدد اظهار کرده‌اند ممکن است شامل گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باشد. هدف از این سفر، تقویت روابط میان آمریکا و عربستان سعودی در راستای تلاش بایدن برای پایین بردن قیمت بنزین در آمریکاست.
 
عرضه نفت محدود مانده است، گزارش هفتگی ذخایر نفت آمریکا نشان داد ذخایر نفت این کشور هفته گذشته 5.1 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و ذخایر بنزین هم کاهش داشته است.
 
شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را بدون تغییر، در 727 حلقه نگه داشتند. شمار دکلهای حفاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 271 حلقه معادل 59 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
در این بین، تقاضا رو به رشد است. شانگهای و پکن قرنطینه کووید را تسهیل کرده‌اند و دولت چین وعده داده است از رشد اقتصادی پشتیبانی خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از رشد قیمتهای نفت پشتیبانی کرد، آماری بود که نشان داد اشتغال آمریکا در ماه مه بیش از حد انتظار رشد کرده است که نشان دهنده بهبود بازار کار این کشور است.

لینک کوتاه
پایان خوش هفته پرتلاطم طلای سیاه

اخبار مرتبط

طلای سیاه از درخشش افتاد

طلای سیاه از درخشش افتاد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه، تحت تاثیر آمار اقتصادی قوی در منطقه یورو و انگلیس، افزایش... 2 اردیبهشت 1402