با تداوم روند افزایشی قیمت دلار، به نظر می‌رسد که تمایل صرافی‌ها و فعالان بازار ارز به خرید دلار بیشتر از فروش آن است. خریداران نیز به دنبال ارز صرافی ملی هستند.

به گزارش نسیم اقتصاد، تجارت‌نیوز نوشت: در شرایطی که قیمت دلار این روزها روند افزایشی دارد، در میدان فردوسی به راحتی ارزی در دسترس نیست. نرخ قابل اعتمادی هم در بازار یافت نمی‌شود. حتی قیمتی روی تابلو برخی صرافی‌ها درج نشده است.
 
مشاهدات میدانی امروز در بازار نشان می‌دهد که بعضی صرافی‌ها نیز اقدام به درج قیمت‌هایی برای دلار کرده‌اند که بعید است خریداران بتوانند ارز آمریکایی را با آن نرخ‌ها خریداری کنند.
 
از دلار صرافی ملی تا ارز مسافرتی
 
در این میان، تعداد اندکی از صرافی‌ها به مسافران، میزان محدودی از ارز آمریکایی را با نرخ 26 هزار تومان می‌فروختند. برای مثال افراد برای سفر به ترکیه و عراق می‌توانستند تا 200 دلار را به این مبلغ خریداری کنند.
 
همچنین صبح امروز خریدارانی که قصد سفر خارج از کشور را داشتند، برای خرید دلار از صرافی ملی، صفی نسبتا طولانی را تشکیل داده بودند. افراد می‌توانستند با ارائه مدارک سفر، تا 2200 دلار را با نرخ 25 هزار و 900 تومان خریداری کنند.
 
یکی از نکات قابل توجه همین است که همزمان با روند افزایشی قیمت در بازار آزاد، نرخ صرافی ملی نیز در آستانه ورود به کانال جدید است.
 
چندی پیش علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: هر زمان که بانک مرکزی احتمال دهد هیجانات موجود در بازار زودگذر است، قیمت‌ دلار در صرافی ملی، همسو با بازار اصلی افزایش نمی‌یابد.
 
او ادامه داد: از سوی دیگر بازارساز تلاش می‌کند با ابزار قیمت‌گذاری در صرافی ملی، سیگنال‌هایی را به بازار آزاد ارسال و هیجانات و قیمت‌ها را کنترل کند.
 
این کارشناس بازارهای مالی گفت: قیمت‌ها در صرافی ملی معمولا بر اساس جو بازار تعیین می‌شود تا بتواند بر آن تاثیر بگذارد. اما این فرایند تا کنون نتیجه چندانی در پی نداشته. گاهی تنها سرعت افزایش را کند کرده است.
 
او بیان کرد: اگر دولت، دلار لازم را برای پاسخگویی به تقاضای بازار در اختیار داشته باشد، می‌تواند تا حدودی سرعت رشد نرخ‌ها را کنترل کند اما در صورت کمبود منابع ارزی، افزایش قیمت‌ها طبیعی است. در حالت دوم، بانک مرکزی حتی با کاهش نرخ صرافی ملی نمی‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد.
 
نرخ‌های متعدد و غیرقابل اعتماد

 
در بازار امروز، نرخ‌های غیر رسمی قیمت واحدی نداشتند و فروشندگان مبالغ مختلفی را برای فروش دلار اعلام می‌کردند.
 
به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز و همچنین صرافی‌ها به خرید دلار بیش از فروش علاقه‌مند بودند. به گونه‌ای که از فروشندگان بیش از خریداران استقبال می‌کردند.
 
در این میان، آنها برای خرید ارز آمریکایی از ‌افراد نیز قیمت‌های مختلفی را اعلام می‌کردند.
 
این روزها اخبار مربوط به توقیف نفت‌کش‌های یونانی و تردیدها در مورد از سرگیری مذاکرات وین، قیمت‌ها را در بازار ارز تحت تاثیر قرار داده است.

لینک کوتاه
صرافی‌ها خرید دلار میدان فردوسی