کارشناس مسائل بین‌المللی و اقتصادی گفت: اخیرا شاهد تشکیل حلقه قدرتی علیه ایران هستیم که باید برای شکستن آن برنامه‎‌ریزی کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، قرن نو نوشت: علی بیگدلی با اعلام این مطلب افزود: در این حلقه از ترکیه، مصر،عربستان، امارات، اردن و اسرائیل حضور دارند و هدف این حلقه نیز فشار بر ایران است.
وی هشدار داد: اگر ایران نتواند خود را با موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تطبیق دهد قطعا در این حلقه بیشتر گرفتار خواهیم شد و مناسبات ما حتی با کشورهای منطقه و همسایه از آنچه اکنون است، ضعیف‌تر خواهد شد.
تحریم روسیه فضا را بر ایران سخت میکند؟
 
عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم روسیه ، موقعیت را برای ایران سخت میکند و موجب ورود روسیه به بازارهایی می‌شود که ایران با سختی در اختیار گرفته است؟ گفت: با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم‌های بسیار شدید آمریکا و اروپا قرار گرفته؛ طبیعی است که دست به چنین کارهایی بزند و در عمل تنها منافع ملی خود را مد نظر قرار می‌دهد.
ضرورت تغییر استراتژی‌های منطقه‌ای و جهانی برای کسب منافع ملی
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: کارشناسان نسبت به اینکه تمام تخم‌مرغ‌های تجارت خارجی را در سبد تجارت و ارتباط با روسیه و چین بگذاریم، انتقاد کرده و نسبت به این مساله هشدار داده‌اند، اما متاسفانه این موضوع از سوی مسئولان مورد توجه قرار نگرفته است.
 
بیگدلی افزود: تا زمانی که نوع نگاه و نوع داوری خود را نسبت به دنیا تغییر ندهیم و ادامه‌دهنده استراتژی‌های منطقه‌ای سال‌های گذشته باشیم، حتم بدانید وضعیت بهتر از این نخواهد شد.
 
وی در توضیح این مطلب افزود: دقت کنید در مساله امضای برجام هم با برزخ مواجه شده‌ایم و متاسفانه از سیاست واحد، روشن و مستقل استفاده نمی‌کنیم و این موارد سبب شده تا از دایره تجارت و مبادلات منطقه‌ای و جهانی کنار گذاشته شویم.
ترانزیت کالاهای روسی از ایران؟
 
این استاد دانشگاه به مباحث جدیدی که در ماه‌های اخیر مطرح شده است اشاره کرد و گفت: سخنانی که به هیچ نتیجه ای نمی رسند حاصلی جز سردرگمی ندارند. میگویند کالاهای روسی از ایران ترانزیت شود، اما باید دید به کدام مقصد؟
او ادامه داد: شیخ نشینان خلیج‌فارس برای دریافت و خرید کالای روسی اعلام آمادگی نکرده اند و همین امر خود نشان می‌دهد که نمی‌توان روی این دست حرف‌ها حساب باز کرد.
راه بازپس‌گیری بازارهای صادراتی در جهان
 
این کارشناس مسائل بین‌المللی و اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر برجام به نتیجه برسد و موضوع FATF حل و مشکلات سوئیفت برطرف شود، آیا می‌توان انتظار داشت ایران بتواند بازارهایی که اکنون به سایر رقبا واگذار کرده است را دوباره بازپس‌گیرد؛ بیان کرد: اگر همه این موارد رفع شود، مدتی زمان نیاز است تا ایران بتواند بازارهای خود را بازپس گیرد.
وی ادامه داد: نکته مهم در این میان ریسک است، باید مدتی سپری شود تا ریسک ایران کاهش یابد و خریداران اطمینان یابند مسیر خرید نفت دوباره متوقف نمیشود. به هر حال وقتی نفت را به کشوری می‌فروشیم، سیستم تصفیه پالایشگاه این کشور لازم است با میزان گوگرد نفت ما تنظیم شود . در این میان طبیعی است که کشورها به سرعت این هزینه را نقبل نکنند و شاید فروش ارزانتر نفت راهی باشد برای هموار شدن این مسیر.
وی تاکید کرد: در این میان لازم است ایران یا گزینه فروش ارزانتر نفت خود را مد نظر قرار دهد یا حتی دست به خرید و فروش کالاهای پایاپای بزند، به عنوان مثال این کار را با چین انجام داده‌ایم و این کشور در ازای پول نفت ایران که احتمالا پایین تر از قیمتهای جهانی است، به ایران کالا می‌دهد.
استفاده از گاز ایران در قرارداد گازی قطر و آلمان
 
بیگدلی درباره تهدید مهمتری‌ هشدار داد و اظهار کرد: مشکلات ما در این زمینه محدود به روسیه نمی‌شود و باید گفت قرارداد گازی میان قطر و آلمان یکی دیگر از موارد تهدید کننده منافع ملی ما محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: انعقاد این قرارداد بیشتر حق ما بود اما متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم .
بیگدلی ادامه داد: در حالی هر روز بازارهای خود را از دست می‌دهیم که قطر از مخزن گازی مشترک با ما به آلمان گاز می‌فروشد و این احتمال هست که در آینده این گاز را به سایر کشورهای اروپایی نیز بفروشد.

لینک کوتاه
قطر گاز مخزن مشترک ایران آلمان حلقه فشار

اخبار مرتبط

نظرات شما