دولت پاکستان پس از چند دور مذاکرات فشرده با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام جدید، بهای سوخت را افزایش داد و اکنون مردم این کشور بنزین را هر لیتر حدود 26 هزار تومان دریافت می‌کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، رسانه‌های پاکستان روز جمعه به طور گسترده با انعکاس این موضوع، افزایش مجدد نرخ بنزین، گازوئیل و گاز مایع در این کشور را ریزش بمب بنزین روی مردم توصیف کردند.
 
نرخ‌های جدید سوخت در پاکستان نسبت به چند ماه گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. قیمت هر لیتر بنزین اکنون و بعد از اعمال درصد افزایش به حدود 25 هزار و 920 تومان رسیده است. نرخ برابری هر دلار آمریکا نیز امروز در بازارهای ارز پاکستان معادل 198 روپیه است.
 
افزایش نرخ سوخت در پاکستان در بامداد امروز به طور رسمی اعلام شد و قیمت‌های جدید از جمعه 6 خرداد برابر با 27 می‌2022 میلادی در سراسر این کشور به اجرا درآمد.
 
قیمت بنزین در پاکستان با افزایش 30 روپیه‌ای در هر لیتر از 149.86  به 179.86 روپیه و گازوئیل با افزایش 30 روپیه ای به 174.15 روپیه افزایش داده شد.
 
بنا بر این گزارش، قیمت دیگر حامل‌های انرژی نیز با افزایش 30 درصدی مواجه شده است. منابع خبری پاکستان همزمان اعلام کردند که دولت خود را برای افزایش نرخ برق و گاز تا اول ماه ژوئیه آماده می‌کند و مردم شاهد گرانی قیمت برق مصرفی نیز خواهند بود.
 
به گزارش رسانه‌های پاکستان، کمبود سوخت و انرژی، یکی از بزرگترین مشکلات مردم این کشور محسوب می‌شود، به گونه‌ای که این کمبود به بحرانی برای این کشور تبدیل شده است.
 
پاکستان جزو کشورهای وارد کننده سوخت محسوب می‌شود و بهای سوخت در این کشور با توجه به نوسانات قیمت جهانی نفت، تغییر می‌کند. 
 
بر این اساس، قیمت سوخت گاز ال. پی. جی نیز چند روپیه به ازای هر کیلو افزایش یافته است. 
 
منابع خبری گزارش دادند: افزایش قیمت فرآرده‌های نفتی با وجود ادامه تورم و افزایش قیمت تمامی کالای اساسی در پاکستان به نگرانی مردم نسبت به اوضاع فعلی افزوده است. درحالی که دولت «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان درحال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای دریافت بخش دیگری از وام خارجی است.
 
 کارشناسان اقتصادی پاکستان، دلایل مختلفی از جمله نیاز شدید این کشور به وام صندوق بین‌المللی پول، کاهش ذخایر ارزی، کسری بودجه دولت و کاهش بی‌سابقه ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار را از جمله علل افزایش بهای نرخ سوخت مطرح کرده‌اند.

لینک کوتاه
افزایش بهای سوخت پاکستان

اخبار مرتبط

نظرات شما