دکتر جواد صالحی اصفهانی، یکی از اقتصاددانان برجسته ایرانی ساکن آمریکا در مقاله‌ای طرح دولت رئیسی برای حذف ارز 4200 تومانی و افزایش یارانه نقدی را در کاهش شکاف طبقاتی و نرخ فقر در ایران بسیار مؤثر دانست.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در دانشگاه "ویرجینیا تک" و پژوهشگر ارشد در مؤسسه بروکینگز در مقاله‌ای با عنوان «اصلاح یارانه مواد غذایی در دولت رئیسی» با تحلیل وضعیت اقتصادی دهک‌های دهگانه درآمدی در ایران پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در مقاله‌ای در وب‌سایت شخصی‌اش نوشته است که بیش از نیمی از مردم از این طرح منتفع می‌شوند و درباره سایر دهک‌ها هم افزایش هزینه‌ها بسیار ناچیز خواهد بود.
 
این استاد دانشگاه می‌نویسد: دولت پرداخت یارانه نقدی را برای دو ماه اعلام کرده است. با این فرض که این پرداخت نقدی برای ادامه سال هم تداوم یابد، یک حساب ساده نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از ایرانی‌ها از آن منتفع خواهند شد.
 
صالحی اصفهانی توضیح داد: برای برآوردهای دقیق‌تر از قیمت غذا و پرداخت‌های نقدی باید منتظر دور جدیدی از آمارهای بررسی درآمد و هزینه خانوار در سال 2022 (HEIS) بمانیم که قرار است یک سال دیگر منتشر شود یا اینکه در انتظار مدل‌های هوشمندانه‌تری از تقاضا برای غذا باشیم اما در این میان بررسی‌های دوره آماری 2020 اطلاعات خامی را راجع به اینکه از این برنامه دولت رئیسی چه کسی سود خواهد برد، به ما نشان می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه با ترسیم جدولی از سرانه غذایی خانوار قبل و بعد از طرح اصلاح یارانه غذایی در سال 2022 و توضیح فرضیات اقتصادی این تصمیم تأکید کرد: با این فرضیات به این نتیجه می‌رسیم که حدود نیمی از جمعیت کشور با اجرای این طرح سود خواهند برد. جدول زیر هم تغییر در درآمد و سرانه هزینه خانوار را به ریال در روز، قبل و بعد از پرداخت یارانه‌ها نشان می‌دهد.
 
اصلاح نظام یارانه‌ای نرخ فقر در ایران را نصف می‌کند
 
بر اساس توضیحات این استاد اقتصاد، افراد در چهار دهک اول سود خواهند برد و وضعیت درآمدی و هزینه‌ای دهک‌های میانی تقریباً سربه‌سر می‌شوند و آنهایی که در پنج دهک آخر (اقشار مرفه) قرار گرفتند تا حدودی ضرر خواهند کرد که البته میانگین این ضرر بسیار کوچک و حدود 2000 تومان برای هر نفر در روز خواهد شد.

لینک کوتاه
طرح یارانه ای احمدی نژاد طرح رئیسی اصلاح نظام یارانه‌ای نرخ فقر