مدیر عامل شرکت آلومینای ایران گفت: ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور سالیانه 700 هزار تن است و ایران در سه سال گذشته با بهره‌برداری از واحدهای جدید جایگاه خود را از بیست و یکم جهان به چهاردهم ارتقا داده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، تورج زارع در نخستین همایش بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار گفت: سالانه 250 هزار تن پودر آلومینا در شرکت آلومینای ایران تولید می‌شود، اما کشور به یک میلیون تن پودر آلومینا نیاز دارد که 250 هزار تن تولید و مابقی وارد می‌شود.
 
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: اگر چه ایران از منابع غنی بوکسیت بوِزه پر عیار که ماده اولیه تولید است برخوردار نیست، اما با توجه به مزیت انرژی ارزان به کمک طرح‌های دانش بنیان تولید پودر آلومینا از بوکسیت کم عیار در دستور کار جدی قرار گرفته و در مراحل انجام است که بتوانیم برای تولید 500 هزار تن از این محصول ظرفیت سازی کنیم.
در این همایش رییس هیئت عامل ایمیدرو تامین برق برای صنایع و مجموعه‌های معدنی آن را یکی از مهمترین چالش‌های زیرساختی صنایع کشور برشمرد.
 
وجیه الله جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: در حوزه تامین برق مورد نیاز شرکت‌های بزرگ، برنامه ریزی‌هایی برای تولید 12 هزار مگاوات برق توسط این صنایع از سال 1400 صورت گرفته که قراردادهای اولیه آن منعقد شده است.
 
وی در ادامه به طرح‌های انتقال آب به مناطق صنعتی کشور هم اشاره کرد وافزود: برای تامین پایدار آب صنایع کشور؛ علاوه بر استفاده از پساب صنعتی و آب‌های ژرف؛ راه اندازی خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق صنعتی در دست بررسی و اجراست.
 
رئیس هیئت عامل ایمیدرو به موضوع تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آلومینیوم کشور هم اشاره کرد و افزود: ذخایر مواد اولیه دیگری جایگزین اکسید در کشور وجود دارد که با استحصال آنها، به تولید پایدار آلومینیوم در کشور خواهیم رسید.
 
تامین پایدار بوکسیت و توسعه زنجیره ارزش آلومینا و آلومینیوم، بررسی وضعیت ذخایر بوکسیت در ایران و چالش‌های تامین مواد اولیه آن و ارائه روش‌های نوین اکتشاف استخراج و فرآوری بوکسیت سازگار با محیط زیست ازمهمترین محورهای این همایش یک روزه بود که خانی دبیر علمی این همایش به آن اشاره کرد.
 
وی همچنین استفاده از فناوری‌های نوین دوستدار محیط زیست در تولید آلومینا و آلومینیوم، بررسی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های معدنی در اثر گذاری محورهای توسعه پایدار و راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی در زنجیره‌ای تولید آلومینیوم را از دیگر محورهای برگزاری این همایش دانست.
 
همایش یک روزه بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار با حضور وجیه الله جعفری معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، تورج زارع مدیر عامل شرکت الومینای ایران، دکتر منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی ورییس
سازمان منابع طبیعی و دست اندرکاران، کارشناسان، متخصصان و فعالان عرصه صنعت آلومینیوم کشور پیش از ظهر امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد.

لینک کوتاه
ظرفیت تولید آلومینیوم کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما