این روزها که بازارهای مالی شکست خورده اند سقوط رمزارزها شدید بوده است.‌ ارزش بازار رمزارزها که در ماه نوامبر در محدوده 3 تریلیون دلار قرار داشت در اواسط ماه آوریل به 2 تریلیون دلار رسید و پس از آن با کاهش 35 درصدی به 1.3 تریلیون دلار در حال حاضر رسیده است.

به گزارش نسیم اقتصاد ، اقتصادنیوز نوشت: بیت کوین در کمترین محدوده قیمتی خود از اواخر سال 2020 قرار دارد.
 
مخالفان کریپتوکارنسی این بازار را فقط برای پولشویی و کلاهبرداری مفید می‌دانستند و پیش بینی مرگ برای پایان این بازار داشتند. این شکست این روزها خیلی ها را متقاعد کرد که حق با آنهاست. اما تصویر پیش رو مبهم است و به نظر می‌رسد که یک فرایند مرتب سازی شکل گرفته است.
 
تورم های بالا، بانک های مرکزی را مجبور به اعمال سیاست های انقباضی برای کنترل تورم کرد. همین مسئله باعث ایجاد فشار فروش در دارایی های ریسکی و دارایی های قدیمی تر شد. پس از فروش های سنگین تا تاریخ 28 ماه می، شاخص نزدک حدود 29 درصد از سقف خود کاهش یافته است. شاخص اس اند پی 500 هم حدود 18 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
در این وضعیت رمز ارزها در صدر لیست فروش قرار دارند و رقابت برای فروش در این بازار ضعف های این بازار را آشکار کرده است.
 
به عنوان ‌مثال ترا به عنوان یک استیبل کوین الگوریتمی که ارزش آن به وسیله سایر دارایی ها پشتیبانی می شود و همین مسئله به نظر آن را قابل اطمینان می‌ساخت. روی کاغذ به ازای هر دلار یک دلار ترا وجود داشت که معادل آن می توانست در بازار رمز ارز ها استفاده شود. لونا به عنوان یکی از دارایی‌های پشتوانه ترا که در بازار رمز ارزها برای تنظیم تقاضای ترا استفاده می شد در اوایل ماه می شروع به کاهش کرد و قیمت ترا را تحت فشار قرارداد. لونا که در اوج قیمتی 40 میلیارد دلار ارزش داشت در حال حاضر بی ارزش است و هر ترا حدود 10 سنت معامله میشود.
 
رمزگشایی اکونومیست از آشفته بازار رمزارزها

 
در انتهای دیگر این طیف استیبل کوین یو اس دی سی با پشتوانه پول نقد و اوراق خزانه قرار گرفته است که صورت های مالی خود را به صورت ماهانه منتشر می کند. این رمز ارز در این وضعیت عملکرد خوبی داشته است و دارای درجه شفافیت حداقل 1.5 می باشد و عرضه آن از رمز ارزهای پایه ای که به آن تکیه دارد مستقل کنترل می شود.
 
استیبل کوینی که در میانه این طیف قرار میگیرد و بزرگترین استیبل کوین بازار است تتر می باشد. ارزش این استیبل کوین در 12 می کمی به زیر 1 دلار رسید. دادستان نیویورک قبلا آن را به خاطر همین مسئله و سردرگم کردن معامله گران جریمه کرده است. دارندگان آن از آنجایی که کمی کاهش یافت به خاطر بی اطلاعی عصبی شده اند و حدود 9 میلیارد دلار معادل ده درصد کل ارزش تتر را فروخته اند.
 
سرمایه گذاران اکنون کاری که انتظار می رود را انجام می دهند. جریمه ابزارهایی که از نظر بنیادی داری نقص هستند یا توسط سازمان هایی صادر شده‌اند که بد اداره می‌شوند. اما جرقه فروش های دوباره باعث ورود دولت آمریکا شده است. به عنوان مثال تتر به عنوان کلید اتصال جریان های رمز ارز است که بخش زیادی از نقدینگی در بازار رمزارزها بر پایه تتر است. تتر رمز پایه است که مبادلات تجاری میان دارایی رمزنگاری شده و سایر رمز ارزهای معمولی را ایجاد میکند.
 
در این شرایط برخی خواستار ممنوعیت کریپتو هستند. عده ای خواستار ایجاد مقررات تنظیم کننده شدید مانند بانک ها در این بازار هستند ولی گروهی دیگر با آنکه با وضع مقررات موافقند ولی می ترسند مزایای رمزازها مانند: تولید ابزارهای مالی نوین که بانک ها را دور میزند، نوآوری در حقوق دارایی و سیستم های مالی کمتر متمرکز را که از ابتدا ادعا شده‌است به خطر بیندازد.
 
اما بهترین راه که دولت ها می توانند انجام دهند چیست؟ بهترین راه آنست که فرایند مرتب سازی که در حال وقوع است تسریع یابد. انتشار اطلاعات موثرتری که از معامله گران در برابر تقلب محافظت کنند ماند آنکه پشتوانه رمز ارزها چیست کجا نگهداری میشوند و توسط چه کسانی اداره می‌شوند؟ حاکمیت ایالات متحده می تواند از صرافی ها بخواهد فقط رمزارزهایی که اصول افشای اطلاعات را رعایت کرده اند پشتیبانی کند.

لینک کوتاه
رمزگشایی اکونومیست بازار رمزارزها

اخبار مرتبط

بازار شکلات تلخ شد

بازار شکلات تلخ شد

کاکائو نزدیک به 10 هزار دلار آمریکا در هر تن در نیویورک افزایش یافت زیرا کمبود جهانی... 8 فروردین 1403

نظرات شما