نماینده سابق مجلس گفت: آثار تورمی بهینه سازی پرداخت یارانه ها نیاز به هماهنگی و آماده کردن تمام زیرساخت ها و اقناع افکار عمومی دارد. مردم باید بپذیرند، درصورتیکه یکسری افزایش قیمت در برخی کالاها رخ دهد از محل یارانه ها جبران خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمیدرضا فولادگر؛ نماینده سابق مجلس و مشاور وزیر اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، درباره مضرات ارز 4200 تومانی گفت: تصمیم درباره ارز 4200 تومانی ابتدای سال 97 در دولت قبل نهایی شد و در آن مقطع براین تصور بودند که نرخ ارز را برای مدتی به ثبات خواهند رساند، اما نه تنها این اتفاق روی نداد، بلکه از آن به بعد مبنا محاسبات نرخ اقلام وارداتی کشور برای تامین کالای اساسی نیز قرار گرفت.
 
وی در ادامه اضافه کرد: قیمت ارز با توجه به نوسانات بعدی به طور مرتب افزایش پیدا کرد و تفاوت زیادی بین نرخ ارز ترجیحی با بازار آزاد به وجود آمد. همانطور که اشاره شد در بحث کالاهای اساسی هم این امر مبنا قرار گرفت، در نتیجه چنین روندی رانت زیادی برای واردات به وجود آورد و زمینه قاچاق محصولاتی که اساس محاسبه آن همین ارز بود، به خاطر تفاوت قیمت آن با بازار ایجاد شد و بر بی ثباتی نرخ ارز دامن زد.
 
این نماینده سابق مجلس در این رابطه یادآور شد: کاری که دولت سیزدهم شروع کرد، حرکتی بود که یک روز باید کلید می خورد. البته سال 99 و 1400 هم مجلس این اختیار را به دولت داده بود، اما با توجه به برنامه ریزی هایی که در چند ماه گذشته صورت گرفت، در بودجه 1401 بر این مسئله به صورت قانونی مجدد تاکید شد و مجلس این اختیار را به دولت داد که ارز ترجیحی را به تدریج مبنا قرار ندهد و آثار تورمی آن را با بحث یارانه ها و کالابرگ خرید الکترونیکی به جبران درآورد.
 
فولادگر درخصوص راه های جبرانی این سیاست تاکید کرد: طبعا برای جبران آثار تورمی مسئله ای تا این اندازه مهم هماهنگی و آماده کردن تمام زیرساخت ها و اقناع افکار عمومی لازم است. مردم باید بپذیرند، درصورتیکه یکسری افزایش قیمت در برخی کالاها رخ دهد از محل یارانه ها به جبران درخواهد آمد، اما از آنجا که به هر حال اثر تورمی در جامعه وجود خواهد داشت، نباید تصور براین باشد که فقط با یارانه ها جبران شود، تولید و ساماندهی کسب و کار نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی دراین باره اظهار داشت: دولت در اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها تعجیل به خرج ندهد و با برنامه ریزی و دقت پیش رود. از طرفی در کنار این کار باید رشد سرمایه گذاری، افزایش بهره وری، رفع موانع کسب و کار نیز مورد توجه فراوان قرار گیرد زیرا بدون در نظر گرفتن این موارد هر راهکار دیگری در زندگی مردم نقش موثر نخواهد داشت. 

لینک کوتاه
افزایش قیمت کالاها یارانه

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

نظرات شما