میزان مصرف برق کشور روز گذشته و در ساعت 15 و چهار دقیقه از مرز 46 هزار مگاوات عبور کرده و به 46 هزار و 640 مگاوات رسید و این درحالی است که هنوز روزهای گرم‌تر سال آغاز نشده است، اما یکی از راهکارهایی که می‌تواند مصرف برق مشترکان را کاهش دهد توجه به میزان مصرف هر وسیله برقی است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، هرچه به روزهای گرم تر سال نزدیک‌تر می‌شویم روند مصرف برق هم در کشورمان رو به افزایش خواهد گذاشت.
 
تازه ترین گزارش شرکت مدیریت برق نیز نشان از آن دارد که این روند افزایش مصرف آغاز شده است به گونه ای که روزگذشته و در ساعت 15 و چهار دقیقه میزان مصرف به عدد 46 هزار و 640 مگاوات رسید و احتمال افزایش آن در روزهای آینده بیشتر خواهد شد.
 
همچنین در ساعت 20 و 38 دقیقه شب گذشته میزان مصرف به 46 هزار و 72 مگاوات رسید که مصرف بالایی است اما از چه طریق می توان از افزایش مصرف جلوگیری کرد؟
 
میزان مصرف برق لوازم خانگی از موضوع هایی است که کمتر مورد توجه عموم مردم و مشترکان برق کشور قرار دارد، این در حالی است که در کشورهای فاقد منابع انرژی  فسیلی و بی‌بهره از امتیاز برق یارانه‌ای، اساسی‌ترین معیار انتخاب، خرید و استفاده از لوازم الکتریکی «میزان مصرف برق» آن است.
 
بنا بر آمارها حدود 90 درصد برق در ایران توسط نیروگاه‌های حرارتی و با سوختن منابع تجدید ناپذیر انرژی کشور یعنی «نفت (فرآورده های نفتی) و گاز (سوخت عمده نیروگاه‌ها)» کشور تولید می‌شود و انرژی الکتریسیته تولید شده با بهای پایین و یارانه‌ای در اختیار مشترکان برق قرار می‌گیرد، به همین دلیل نیز انرژی برق از نگاه اقتصادی مصرف کنندگان یا همان مشترکان برق محصولی ارزشمند و مهم تلقی نشده و شاهد اتلاف و هدررفت آن در هر کوی و برزن هستیم.
 
در عین حال بی‌توجهی و بی‌اطلاعی از میزان مصرف لوازم برقی، سبب سوء استفاده از این خلا و برخی ابهام آفرینی‌ها به‌ویژه در فضای مجازی شده است. ابهام هایی که ضمن زیر سوال بردن الگوی مصرف و پاسخگویی آن در برابر نیاز خانوار، آن را بهانه‌ای برای افزایش تعرفه می‌دانند. در حالی که هر کس با حساب و کتابی سرانگشتی قادر است میزان مصرف لوازم برقی خود را محاسبه کرده، یک به یک از وضعیت مصارف آنها مطلع شده و خود را با  الگوی مصرف تطبیق دهد. هر چند بر اساس آمارها هم اکنون نیز مصارف بسیاری از خانوارها زیر الگوی مصرف قرار دارد.
 
بر این اساس کافی است سری به برچسب مشخصات فنی دستگاه‌های برقی که در قسمت پشت  یا زیر آنها درج شده است بزنیم و میزان مصرف برق هر وسیله را بررسی و ارزیابی کنیم.
محاسبه مصرف بر اساس «وات»
 
اگر به برچسب لوازم برقی توجه کنید، عددی را مشاهده خواهید کرد که مقابل آن حرف W و به عبارتی «وات» به چشم می‌خورد که نمایانگر توان مصرفی است، به‌طور مثال (W250). یک وات در واقع مقدار انرژی مصرفی یک دستگاه در بازه زمانی یک ثانیه است و ارقام درج شده معمولاً بیشترین توانی است که یک وسیله الکتریکی با آن کار می‌کند. در عین حال معیار محاسبه قبوض برق کیلووات ساعت بوده و لازم است میزان مصرف برق به کیلووات ساعت محاسبه شود.
 
برای این کار کافی است عدد وات را در مقدار ساعت‌های مصرف لوازم برقی در روز، هفته یا ماه ضرب کنیم. به‌طور مثال از یک جاروبرقی هزار وات در ماه حدود هشت ساعت استفاده می‌کنیم. بنابراین  8000 =1000× 8 ساعت
از آنجایی که هر کیلووات ساعت هزار وات است، حاصل ضرب را بر هزار تقسیم کرده و میزان مصرف به کیلووات ساعت به دست می‌آید.
                                                                8=1000÷8000
به گفته کارشناسان متوسط مصرف یک یخچال در روز را باید هشت ساعت در نظر گرفت و با ضرب ساعت‌های مصرف روزانه در تعداد روزهای ماه مصرف ماهانه آن را به دست آورد.
 
محاسبه میزان مصرف بر مبنای آمپر
در برچسب مشخصات برخی لوازم برقی اطلاعاتی درباره وات وجود ندارد و به جای آن «آمپر» دستگاه با علامت A  یا amp دیده می‌شود.
 
در این شرایط باید مقدار ولتاژ برق را که برای بخش خانگی در ایران 220 ولت است را در عدد آمپر وسیله برقی ضرب کرده و میزان توان مصرفی را بر حسب وات به دست آورد.
 
به‌طور مثال                                                  528 = 220×2.4
 
البته در برخی وسایل برقی به خصوص موارد دارای موتور باید این عدد را در ضریبی حدود هشت دهم ضرب کرد.
 
ادامه محاسبات مانند آنچه در بالا ذکر شد خواهد بود، یعنی وات ضرب در ساعت‌های مصرف و تقسیم بر هزار که مصرف ماهانه را بر حسب کیلووات ساعت نشان می‌دهد، نشان خواهد داد.  
 
بنا بر این گزارش، در برچسب برخی لوازم برقی میزان مصرف برق به کیلووات ساعت در سال kwh/y و یا کیلووات ساعت kwh/60min نمایش داده شده است که با تقسیم آن بر تعداد ماه‌های سال و یا ضرب در ساعات مصرف ماهانه می‌توان میزان مصرف را به دست آورد.
 
بر اساس آئین‌نامه هیات وزیران که در بهمن سال گذشته به اجرا درآمد تعرفه برق مشترکان پرمصرف تا سطح الگوی مصرف به شکل یارانه‌ای محاسبه می‌شود، اما مصارف مازاد بر الگو به صورت غیریارانه‌ای و بر مبنای هزینه تامین برق یا همان قیمت تمام شده خواهد بود. بر این اساس با افزایش شدت مصرف، تعرفه نیز افزایش می‌یابد و بسته به پله مصرف با ضرایب 1.5، 2.5، و 3.5 برابر محاسبه می‌شود.
 
این در حالی است که مشترکانی که اهل صرفه‌جویی باشند نیز به میزان کاهش مصرف خود نسبت به دوره مشابه سال قبل به نرخ هزینه تامین برق، پاداش دریافت کرده و در قبوض‌شان بستانکار می‌شوند.
 
بهتر است هم‌اکنون برچسب لوازم برقی منزل را بررسی کنیم و البته عمده مصارف برق که به ترتیب عبارتند از کولر، یخچال، لوازم صوتی و تصویری و روشنایی را مورد توجه قرار داده و ضمن ارزیابی مصارف برق نسبت به مدیریت آن اقدام کنیم.

لینک کوتاه
مصرف برق مرز ۴۶ هزار مگاوات میزان مصرف وسیله برقی

اخبار مرتبط

نظرات شما