ایران در جدیدترین رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای جهان بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول در جایگاه بیستم و بالاتر از کشورهایی مثل لهستان، مصر، هلند، آرژانتین، سوئیس، بلژیک و اتریش قرار گرفته است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، صندوق بین‌المللی پول با انتشار آمار تولید ناخالص داخلی 193 کشور جهان بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2021 از رتبه 20 ایران در میان بزرگترین اقتصادهای جهان با وجود تحریم‌ها خبر داد.
 
بر اساس برآورد این نهاد بین‌المللی ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2021 بالغ بر 1436 میلیارد دلار بوده است که بدین ترتیب ایران در رده‌بندی جهانی از این نظر در جایگاه 20 قرار گرفته است.
 
اقتصاد ایران با وجود این که طی چند سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است از 173 کشور جهان در سال 2021 بزرگ‌تر بوده است.
 
استرالیا با تولید ناخالص داخلی 1450 میلیارد دلاری، یک پله بالاتر از ایران و در رتبه 19 قرار گرفته است. لهستان با تولید ناخالص داخلی 1429 میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران در رتبه 21 قرار گرفته است.
 
بر این اساس، کشورهایی مثل مصر، تایلند، پاکستان، هلند، آرژانتین، آفریقای جنوبی، امارات، سوئیس، بلژیک، سوئد، اتریش، نروژ، پرتغال، یونان، فنلاند، عمان و کویت اقتصادهای کوچکتری از ایران در سال 2021 داشته‌اند.
 
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2022 بالغ بر 137 میلیارد دلار افزایش یابد و به 1573 میلیارد دلار برسد.
 
بر اساس این گزارش چین از نظر شاخص قدرت خرید بزرگترین اقتصاد جهان به حساب می‌آید و آمریکا از این نظر در رتبه دوم قرار گرفته است. تولید ناخالص داخلی چین در سال 2021 بالغ بر 27206 میلیارد دلار برآورد شده است که بسیار بیشتر از تولید ناخالص داخلی 22997 میلیارد دلاری آمریکا در این سال بوده است.
 
هند با تولید ناخالص داخلی 10218 میلیارد دلاری در رتبه سوم، ژاپن با 5615 میلیارد دلار در رتبه چهارم و آلمان با 4856 میلیارد دلار در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.
 
کشورهایی که در رتبه‌های ششم تا 19 قرار گرفته‌اند به ترتیب عبارتند از: روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا، عربستان، تایوان، و استرالیا.

لینک کوتاه
ایران تحریم‌ها اقتصاد بزرگ دنیا

اخبار مرتبط

نظرات شما