تقریباً حدود دو سال پیش در پی افزایش قیمت گوشت قرمز تَنی چند از تئوریسین‌های همدانی ایده‌ای برای کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت گوشت ارائه کردند که هنوز در گیرودار بروکراسی اداری است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، هنوز هم موضوع گرانی‌ها در حال سرعت گرفتن و تاخت و تاز است و می طلبد مسئولان به جوانان میدان داده و بها دهند تا شاید با ایده‌هایشان گره‌ای از مشکلات باز کنند نه اینکه چوب لای چرخشان کنند. حتی بی توجهی هم ذوق‌ها را کور می‌کند و ممکن است تراوشی صورت نگیرد.
 
مدیرعامل شرکت کلید تجارت طلایی همدان اعلام کرد: ما به دنبال افزایش قیمت گوشت قرمز بودیم اما مسئولان همدان حمایت نکردند.
 
افشین نادری در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح این مطلب بیان کرد: حدود دو سال پیش با چالشِ گرانی گوشت قرمز و حذف آن از سفره مردم مواجه شدیم بنابراین به دنبال شناسایی نقاط محروم استان و پیگیری معضلات دامداران سنتی و بها ندادن به نژاد گوسفند همدان رفتیم و در این راستا نرم افزار جامع مدیریتی در زمینه زنجیره تولید تا توزیع گوشت قرمز طراحی شد.
 
وی با بیان اینکه ما به دنبال مدیریت کسب و کارهای خرد و خانگی هستیم، ادامه داد: در این نرم افزار درصددیم دامداران سنتی را در مسیر درست هدایت کنیم تا از این طریق میزان خوراک، زمان زایش و ... گوسفندان مشخص شود و دامداران خرد و خانگی برای درمان دام‌هایشان حمایت شوند چراکه طبق آمارهای به دست آمده 40 درصد تلفات در این حوزه دیده می‌شود.
 
نادری افزود: با افزایش بهره وری دام و مدیریت تلفات، هزینه و عرضه و تقاضا به دنبال کاهش قیمت گوشت قرمز بین 20 تا 30 درصد هستیم بنابراین بر روی 37 روستای محروم استان مطالعه انجام شده و به دنبال زنجیره سازی هستیم.
 
وی اضافه کرد: در این راستا به دنبال راه اندازی کشتارگاه سنتی نیز هستیم که عنوان شد در همدان ممنوع است این در حالیست که در سایر استانها مجوز راه اندازی صادر می شود تا از قاچاق کُشی جلوگیری به عمل آید بنابراین مطالعه ای بر روی کشتارگاه های صنعتی استان انجام دادیم و متوجه شدیم همه مشکل دارند و به جز صالح آباد، مابقی با 10 درصد ظرفیت کار می کنند و ناراحت هستند.
 
نادری با بیان اینکه به دنبال تخطی‌گری نیستیم بلکه به دنبال تسهیل گیری هستیم، خاطرنشان کرد: ما حتی به دنبال بسته بندی و توزیع گوشت در پشت قصابی ها و فروشگا ها هستیم تا گوشت سالم و ارزان قیمت عرضه کنیم در واقع برنامه مدیریت هوشمند چرخه تولید را درنظر داریم.
 
وی در ادامه گفت: برای تصویب و اجرای طرح مورد نظر از خرداد 1400 تاکنون موفق به دیدار رئیس سازمان جهادکشاورزی وقت و فعلی نشده و هنوز اجازه کار پیدا نکرده ایم چراکه از دیدگاه این سازمان یا باید مالک طرح باشیم یا حلقه را به صورت بلندمدت اداره کنیم این در حالیست که ما تئوریسین اقتصادی هستیم و می خواهیم زنجیره تولید راه بیندازیم که تا امروز موفق نشده ایم.
 
نادری با اذعان بر اینکه تاکنون هیچ یک از مکاتبات ما با مسئولان استان به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: دو ماه قبل عید از وزارت کشاورزی موضوع را پیگیری کردیم که در پی آن سه بار با همدان مکاتبه کردند اما پاسخی دریافت نکردند، حتی از کمیسیون بودجه مجلس نیز به وزارتخانه نامه زده شد و پیرو آن هم مکاتبه صورت گرفت که در پاسخ گفته شد سه جلسه تخصصی برگزار شده در حالیکه فقط یک جلسه با حضور کارشناسان انجام شد و خود شرکت پیگیر کار نبوده است!
 
وی که از پاسخ دهی مسئولان استان ناامید شده و نامه انحلال شرکت را آماده کرده است، بیان کرد: شنبه 17 اردیبهشت ماه، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نامه ای برای وزارت جهادکشاورزی ارسال کرده تا تکلیف ما را مشخص کنند چرا نمی گذارند ما کار کنیم؟ آنها می توانند ارزیابی 6 ماهه انجام دهند و بعد تصمیم گیری کنند. حتی از یکسری نهادهای حاکمیتی کمک گرفتیم تا به دامداران تسهیلات با پشتیبانی ما بدهند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در پاسخ به ایسنا گفت: روز گذشته متنی دیدم که پیگیری های این شرکت به نتیجه نرسیده است بنابراین با متولیان امر صحبت کردم که عنوان شد موضوع فعالیت این شرکت متنوع است و با کد آیسیک(سیستم بین المللی طبقه بندی استاندارد صنایع) همخوانی ندارد تا سامانه آن را بپذیرد بنابراین به وزارت جهادکشاورزی ارجاع شد.
 
ظاهر پورمجاهد ادامه داد: دیروز به صورت مکتوب به وزارت جهادکشاورزی درخواست کردم که طرح ارائه شده از سوی این شرکت در جلسات کارشناسی سازمان جهادکشاورزی مورد تأیید قرار دهند و در اسرع وقت مجوز از طریق وزارتخانه صادر شود و همکاری لازم صورت پذیرد.
 
وی بیان کرد: رونوشت این نامه به سازمان جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارسال شده است.
 
امیدواریم پیگیری مسئولان استان که باید زودتر انجام می گرفت، به سرانجام برسد و ما شاهد بالندگی جوانان این مرز و بوم باشیم.

لینک کوتاه
کاهش قیمت گوشت حمایت

اخبار مرتبط

نظرات شما