رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به صادرات بیش از 30 میلیون دلاری سال 99 و 55 میلیون دلاری سال 1400 خراسان رضوی به قرقیزستان، درخصوص راهبردهای تجاری با قرقیزستان در سال جاری افزایش 30 درصدی تجارت به قرقیزستان پیش‌بینی شده و در این خصوص راهبردهایی هم اندیشیده‌ شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، محمد علی امیرفخریان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری نمایشگاه اختصاصی خراسان رضوی در کشور قرقیزستان اظهار کرد: یکی از روش‌هایی که می‌توانیم به سایر کشورهای دنیا محصولات کشورمان را معرفی و آگاهی کشورهای متقابل را نسبت به محصولات‌مان افزایش دهیم برگزاری نمایشگاه‌های متعدد است.
 
وی افزود: در سال 1399 میزان صادرات خراسان رضوی به قرقیزستان بیش از 30 میلیون دلار بود و این رقم در سال 1400 به 55 میلیون دلار رسید. از نظر وزنی کالاها در سال 1399، 23 هزارتن و در سال 1400 این میزان افزایش 13 هزار تنی داشته است. همچنین از نظر ارزشی نزدیک به 79 درصد به نسبت سال گذشته افزایش داشته‌ایم.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: میزان صادرات از استان در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین وضع محدودیت‌هایی از سمت دولت ترکمنستان کاهش یافته است و همین مسئله‌ باعث کاهش مراوده تجاری ‌با کشورهای آسیای میانه شد که البته با روی کارآمدن دولت سیزدهم و دیدارهایی که روسای جمهور ایران و ترکمنستان برگزار کردند این محدودیت‌ها کمتر شد.
 
امیرفخریان در خصوص اهمیت مراوده تجاری با دولت قرقیزستان تصریح کرد: نباید قرقیزستان را به عنوان کشوری با 6 میلیون جمعیت ببینیم. این کشور به دلیل عضویت در اتحادیه اوراسیا دارای اهمیت و ظرفیت بسیار است. با ایجاد روابط تجاری با دولت قرقیزستان زمینه صادرات به کشورهای دیگر مانند روسیه و بلاروس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز فراهم می‌شود.
 
وی افزود: بیشترین میزان اقلام صادراتی ما از طریق قرقیزستان به روسیه صادر می‌شود به عبارتی، این کشور مانند بارانداز به کشورهای دیگر تلقی می‌شود. عمده محصولات صادراتی ما به قرقیزستان در سال‌های گذشته پسته، رنگ‌ها، میوه‌هایی مثل سیب، خرما و کیوی تازه، خوراک آبزیان، ظروف شیشه‌ای، کیسه نایلون، محصولات کشاورزی مثل فلفل دلمه‌ای و کف پوش‌های غیرمخملی، مخمرها و برخی الیاف سنتتیک است.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تاثیر پیمان‌های تجاری تصریح کرد: اکثر کشورها با عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و اتحادیه‌های اقتصادی و همچنین انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، صادرات و مبادلات تجاری‌شان را افزایش می‌دهند. کشورهایی مثل ترکیه و هند از این فرصت به خوبی بهره بردند. کشور ما نیز طی دو سال گذشته توانسته با عضویت در اتحادیه اوراسیا و از طرفی پیمان شانگهای، تعرفه ترجیحی به منظور ارتقاء روابط و حجم تجاری با یکسری کشورها منعقد کند.
 
وی افزود: زمان انعقاد پیمان ترجیحی و پیمان اتحادیه اوراسیا با شیوع ویروس کرونا همزمان شد. در آبان ماه سال 98 پیمان منطقه‌ای تجارت ترجیحی اجرایی شد. با وجود همه گیری ویروس کرونا در اواخر سال 98 حجم مبادلات تجاری کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به  دلیل انعقاد پیمان‌های تجاری و عضویت در اتحادیه اوراسیا افزایش هم داشته است.
 
بیش از 70 درصد از صادرات کشور به قرقیزستان مربوط به خراسان رضوی است
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نزدیکی جغرافیایی خراسان رضوی به قرقیزستان به نسبت سایر مناطق کشور، قرابت فرهنگی و تاریخی و همچنین قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم و بهره‌مندی از شبکه ریلی که به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای ترانزیت و حمل و نقل کالا به کشورهای آسیای میانه باعث شده که بیش از 70 درصد از صادرات کشور مربوط به خراسان رضوی باشد. همین امر موید این است که خراسان رضوی ظرفیت مناسبی را برای افزایش مراودات تجاری با کشورهای سی آی اس و خصوصا قرقیزستان دارد.
 
امیرفخریان درخصوص راهبردهای تجاری با قرقیزستان در سال جاری بیان کرد: برای سال جاری افزایش 30 درصدی تجارت به قرقیزستان پیش‌بینی شده و در این خصوص راهبردهایی هم اندیشیده‌ شده است. یکی از این راهبردها حضور فعالین حوزه معدن ایران در کشور قرقیزستان  برای ارائه خدمات در زمینه‌های فنی- مهندسی، اکتشاف، استخراج و صادرات خدمات فنی-مهندسی در حوزه کشاورزی و نیروگاه های برق- آبی و حرارتی است.
 
وی افزود: همچنین در تولید برخی از محصولات مثل تاسیس واحدهای تصفیه روغن جهت تولید روغن نباتی می‌شود مشارکت متقابل داشت، زیرا هر دو کشور در تولید این محصول مشکل دارند. کشور قرقیزستان از روسیه و ایران از کشورهای شمالی و آمریکای جنوبی روغن خام را وارد می‌کنند.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی گفت: برای برخی از اقلام بازار توسعه پیش‌بینی شده است؛ این اقلام شامل کیف و کفش و محصولات چرمی، وسایل خواب، کارد و چنگال، گل‌های شاخه بریده، درختان زنده و زینتی، مصنوعات مسی و کودهای معدنی، شیمیایی و هوازی می‌شود.  علاوه بر اینها برخی اقلام را می‌توان با هدف ایجاد ارزش افزوده و تامین نیاز داخلی با دولت قرقیزستان به تولید مشترک برسیم.
 
امیرفخریان ادامه داد: به عنوان مثال در تولید پارچه ما به پنبه نیاز داریم و قرقیزستان هم یکی از صادر کنندگان پنبه است و می‌شود نسبت به تامین آن اقدام کرد. در خصوص چوب و مصنوعات چوبی نیز با توجه به اینکه قرقیزستان جزو کشورهای مشترک المنافع هست می‌تواند از چوب روسیه بهره برداری کند. از این  طریق کشور ما می‌تواند سهم خوبی در بازار مصنوعات چوبی از تولید مشترک یا سرمایه گذاری در تولید به دست بیاورد و به این ترتیب می توانیم رقبایی مثل ترکیه را هم مدیریت کنیم.
 
وی افزود: به دلیل همجواری قرقیزستان با کشور قزاقستان که تامین‌کننده غلات کشورهای زیادی در منطقه است، در خصوص تولید شیرینی و محصولات غلات هم می‌شود از این شیوه بهره گرفت. در زمینه لوازم یدکی، اداوات خودرو و ماشین آلات کشاورزی، محصولات دارویی، پوشاک، مواد شوینده، صنایع معدنی، مبلمان، محصولات لبنی و ... می‌شود بحث توسعه بازار در نظر گرفت. آنچه که برای ما و آن‌ها اهمیت دارد اتصال قرقیزستان به آب‌های گرم جنوب از طرق تقویت مسیر کتای است.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی ادامه داد: مسیر کتای شامل قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران است و مسیر کتای در واقع دسترسی را برای این کشورها را راحت تر می‌کند. البته در حال حاضر آن‌ها از تریق ترکمنستان به آب‌های آزاد ما متصل هستند ولی اتصال از ترکمنستان مسیر را طولانی می‌کند. با توجه به سیاست‌های کشور ترکمنستان کشورهای دیگر مشکلاتی را در فرایند نقل و انتقال کالا و افزایش هزینه‌ها خواهند داشت.
 
امیرفخریان درخصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه در قرقیزستان گفت: یکی از راه‌هایی که ما می‌توانیم محصولات کشورمان را معرفی و آگاهی کشور متقابل را نسبت به محصولات‌مان افزایش بدهیم حضور ما در کشور هدف صادراتی و برگزاری نمایشگاه‌های متعدد است که در آینده‌ای نزدیک شاهد برگزاری این نمایشگاه‌ در ایران و قرقیزستان خواهیم بود.
 
بیشترین مراوده تجاری ما با کشورهای سی آی اس از طریق حمل و نقل ریلی است
 
وی بیان کرد: بیشترین مراوده تجاری ما با کشورهای سی آی اس از طریق حمل و نقل ریلی است زیرا حمل و نقل ریلی از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر است. باتوجه به محدودیت‌هایی که دولت ترکمنستان برای مقابله با کرونا وضع کرده است حمل و نقل ریلی گزینه بسیار مناسبی برای انتقال کالا به حساب می‌آید، زیرا در مرز ایران و ترکمنستان کشنده‌های کالا تغییر می‌کنند. تمام این موارد باعث شده که حمل و نقل ریلی اصلیترین شیوه حمل و ترانزیت با کشورهای سی آی اس باشد.
 
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی اظهارکرد: میزان واردات خراسان رضوی از قرقیزستان در سال قبل از لحاظ ارزشی 2 میلیون و 246 هزار دلار بوده و در سال 1400، 23 درصد نسبت به سال 99 کاهش داشته ایست ولی باز هم خراسان رضوی بیشترین سهم را در واردات کشور از قرقیزستان دارد. بیش از 75 درصد از واردات کشور از طریق استان ما صورت می‌گیرد. در سال جاری پیش بینی کردیم که واردات از این کشور افزایش پیدا خواهد کرد. باتوجه به حضور سفیر قرقیزستان در مشهد اخیرا جلساتی در خصوص افزایش صادرات و واردات اقلامی که مورد نیاز ما هست از جمله حبوبات و ... برگزار شد.
 
 

لینک کوتاه
افزایش ۳۰ درصدی تجارت قرقیزستان

اخبار مرتبط

نظرات شما