نمایندگان اوپک پلاس اظهار کردند انتظار می رود اعضای این گروه با یک دور دیگر افزایش اندک تولید نفت در ژوئن موافقت کنند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، چهار نماینده اوپک پلاس به رویترز گفتند: وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه دیدار می کنند و انتظار می رود با افزایش تولید به میزان 432 هزار بشکه در روز در ژوئن موافقت کنند. پیش بینی می شود تحریمهای که تولید نفت روسیه را متاثر خواهند کرد، نگرانیها نسبت به تقاضا برای سوخت ناشی از ادامه قرنطینه های کرونایی در چین را جبران کنند.

تحت توافقی که ژوئن سال گذشته منعقد شد، این گروه تولیدش را هر ماه تا پایان سپتامبر، 432 هزار بشکه در روز افزایش می دهد تا محدودیت عرضه ای که در اوج بحران پاندمی کووید 19 به اجرا گذاشته بود، خاتمه پیدا کند.

نشست وزیران  اوپک پلاس در حالی برگزار می شود که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در شدیدترین تدابیری که تاکنون علیه مسکو به تلافی جنگ در اوکراین اتخاذ کرده است، تحریم نفت روسیه را پیشنهاد کرد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در سخنانی در نشست کمیته فنی مشترک  اوپک پلاس گفت: جایگزین کردن عرضه روسیه برای تولیدکنندگان دیگر ممکن نیست. روشن است که بیش از هفت میلیون بشکه در روز صادرات نفت و مایعات نفتی دیگر روسیه نمی تواند از منبع دیگری انجام شود. با این حال از دست رفتن این عرضه خواه به دلیل تحریمها باشد یا اقدامات داوطلبانه، در سراسر بازارهای انرژی منعکس خواهد شد.

قیمتهای نفت روز چهارشنبه در پی اعلام پیشنهاد اتحادیه اروپا، بیش از چهار درصد صعود کرد و نفت برنت به حدود 110 دلار در هر بشکه رسید.

اوپک پلاس: مازاد عرضه نفت بیشتر می‌شود

گزارشی که در آستانه دیدار کمیته فنی مشترک اوپک پلاس منتشر شد، نشان داد این گروه انتظار دارد مازاد عرضه نفت در سال 2022 به میزان 600 هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی قبلی شده و به 1.9 میلیون بشکه در روز بالغ شود. این گزارش همچنین پیش بینی کرد ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در سه ماهه چهارم امسال اندکی از میانگین پنج ساله (2015 تا 2019) فراتر رود. این بازبینی منعکس کننده پیش بینی تقاضای ضعیف‌تر برای نفت از سوی اوپک در گزارش بازار نفت آوریل است.

اوپک اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2022 به میزان 3.67 میلیون بشکه در روز رشد کند که 480 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی خواهد بود. این گروه به تاخیر حمله نظامی روسیه به اوکراین، رشد تورم تحت تاثیر افزایش قیمتهای نفت و موج جدید شیوع واریانت اومیکرون در چین به عنوان دلایل بازبینی پیش بینی خود اشاره کرد.

دو منبع آگاه در  اوپک پلاس اظهار کردند: کمیته فنی مشترک نشست خود را برگزار و پیش بینی رشد تقاضا را بدون تغییر گذاشت.

اوپک پلاس انتظار دارد تولید نفت کشورهای خارج از این گروه به 18.2 میلیون بشکه در روز برسد که با در نظر گرفتن افت عرضه روسیه، 600 هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی است.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه پیش بینی کرده است تولید این کشور در سال 2022 حداکثر 17 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به 433.8 تا 475.3 میلیون تن معادل 8.68 تا 9.5 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 524 میلیون تن در سال 2021 می رسد.

لینک کوتاه
تصویب افزایش ماهانه تولید نفت اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما