ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از دیده‌بان، مسعود رسولی٬ دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی می‌گوید، سرانه مصرف گوشت در ایران با 50 درصد کاهش نسبت به سال​​ 1400 به روزانه هشت گرم در روز (سه کیلو در سال) رسید.
 
او بر هم ریختگی اقتصادی را عامل کاهش «قدرت خرید مردم» دانست و اضافه کرد استاندارد جهانی مصرف گوشت برای هر نفر در روز 100 گرم است.
 
این مقام هشدار داد ادامه چنین وضعیتی می‌تواند منجر به تعطیلی واحد‌های تولیدی و بسته‌بندی گوشت شود.
 
قیمت گوشت قرمز از اسفند سال 1400 روند افزایشی یافته و همین بالا بودن قیمت‌، بازار را از رمق انداخته و باعث کاهش مجدد خریداران فرآورد‌های گوشتی در ایران شده است.
 
شهریار حیدری نماینده قصر شیرین و سرپل ذهاب هم روز یک‌شنبه 11 اردیبهشت در جلسه علنی مجلس گفت: «خرید گوشت و میوه {برای مردم ایران} آرزو شده است.»
 
روند کاهش مصرف گوشت در ایران از سال 1384 آغاز و در سال‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است.
 
سال 1384 سرانه مصرفی گوشت هر خانواده ایرانی سالانه 57 کیلوگرم بود که این میزان در سال 1398 به کمتر از 12 کیلوگرم در سال برای هر خانواده کاهش یافت.
 
قیمت گوشت قرمز در یک ماه پایانی سال 1400 هم بیش از 4.6 درصد افزایش یافت و سرانه مصرف گوشت در ایران را به شدت کاهش داده است.
 
این مساله باعث شده که ضایعات مرغ، گوساله و گاو وارد سفره مردم در ایران شود.
 
گزارش‌ها از ایران حکایت از آن دارد ضایعاتی مثل پا و سنگدان مرغ و اسکلت گوسفند و گوساله که پیش‌تر پس از پاک کردن دور ریخته می‌شد، در حال حاضر به قیمت کمتر از مرغ و گوشت فروخته می‌شود.
 
آبان ماه سال 1399 قیمت یک بسته اسکلت گوسفند 15 هزار تومان و اسکلت گاو 10 هزار تومان بود که با افزایش چندباره قیمت فرآورد‌های گوشتی در دو سال گذشته، قیمت این قبیل ضایعات هم افزایش یافته است.
 
افزایش قیمت نهاده‌های جو، ذرت و سویا موجب افزایش هزینه تولید فرآورد‌های گوشتی شده است.
 
مهر ماه سال 1400 منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام گفته بود با ورود تفاله و تفاله نیشکر به سبد غذایی دام‌ها، چربی آنها چند برابر شده و دامدار‌ها به جای گوشت، چربی پرورش می‌دهند.
 
پوریان افزود، «200 هزار رأس گوساله دارای چربی بالا هستند که قابلیت مصرف در کشور را ندارند و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود.»
 
 
 

لینک کوتاه
دولت سیزدهم انقلابی مردم گوشت ضایعات مرغ گوسفند

اخبار مرتبط

نظرات شما