عضو اتاق ایران و عراق گفت: در سال جدید اتفاق خاصی در مورد پرداخت مطالبات ایران از عراق نیفتاده اما مقامات عراقی می گویند که بدهی برقیشان به ایران 1.7 میلیارد دلار شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، سید حمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد واریز بدهی‌های ایران از سوی دولت عراق، با بیان اینکه عراقی‌ها حرف‌های زیادی در مورد مطالبات ایران می‌زنند، اظهار کرد: در سفری که وزیر برق عراق به تهران داشت مذاکراتی با وزارت نفت و نیروی ایران به منظور افزایش صادرات برق و گاز ایران به این کشور انجام دادند.
 
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: با توجه به گرمای هوا و نیاز شدید عراق به برق، آنها نیاز به برق و گاز ایران دارند و خواستار این هستند که میزان صادرات به رقم‌های قبلی برگردد.
 
وی ادامه داد: قبلاً روزانه تا 52 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می‌کردیم و در تابستان این رقم بیشتر هم می‌شد، اما از زمستان سال گذشته به دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها توسط طرف عراقی میزان صادرات گاز کاهش یافته است.
 
عراقی‌ها میزان بدهی را کمتر از آنچه واقعیت دارد، اعلام می‌کنند
 
حسینی گفت: نکته قابل توجه آنکه مقام‌های عراقی اعلام کرده اند که کل بدهی شأن به ایران بابت برق یک میلیارد و 700 میلیون دلار یا یورو است، در حالیکه مطالبات ایران در دو بخش برق و گاز 6 تا 7 میلیارد دلار است.
 
وی افزود: در اواخر سال گذشته دولت عراق در مجموع یک میلیارد دلار به روش‌های مختلف به ایران پرداخت کرده است، بنابراین اتفاق خاصی در سال جدید نیفتاده است که اعلام می‌کنند بدهی 6 7 میلیارد دلاری تبدیل به یک میلیارد و 700 میلیون دلار شده است.
 
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: لذا خیلی از مسائل در مورد مطالبات ایران از عراق گنگ است از این رو لازم است که مقامات مسئول در وزارت نیرو و شرکت ملی گاز در این خصوص روشنگری کنند و همزمان طلب ایران را نیز مطرح و اگر پرداختی از سوی دولت عراق صورت گرفته اطلاع رسانی کنند.

لینک کوتاه
کوچک نمایی عراقی ها مطالبات ایران وزارت نیرو

اخبار مرتبط