پاکستان برخلاف توصیه صندوق بین المللی پول، یارانه‌های مربوط به قیمت سوخت و برق را برای مصرف کنندگان حفظ می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، صندوق بین المللی پول دوشنبه گذشته اعلام کرده بود پاکستان پیش از اینکه بازبینی بسته نجات مالی شش میلیارد دلاری که در ژوییه سال 2019 امضا شده بود، در ماه آینده به جریان بیفتد، با کاهش یارانه های بدون تامین مالی برای بخشهای نفت و نیرو موافقت کرده است.
 
اما وزارت دارایی پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، پیشنهاد افزایش قیمت فرآورده های نفتی را برای جلوگیری از تحمیل بار اضافی به مصرف کنندگان رد کرد.
 
قیمتها هر دو هفته بازبینی می شوند. پاکستان قرار است از آوریل تا ژوئن، بیش از دو میلیارد دلار یارانه به بخشهای نفت و نیرو اختصاص دهد که از سوی عمران خان، نخست وزیر پیشین این کشور در آخرین روزهای فعالیت دولتش اعلام شده بود.
 
قیمتهای سوخت و برق در بحبوحه تورم دو رقمی، با فشار عمومی مواجه بوده است.
 
یک هیات صندوق بین المللی پول قرار است در ماه مه به پاکستان سفر کند و درباره سیاستهای این کشور برای تکمیل هفتمین بازبینی "تسهیلات صندوق تمدید شده" استفاده کند که اسلام آباد از صندوق بین المللی پول خواستار افزایش میزان و مدت آن شده است. اگر بازبینی صندوق بین المللی پول تکمیل شود، پاکستان بیش از 900 میلیون دلار دریافت خواهد کرد که به نوبه خود زمینه ساز تامین مالی خارجی بیشتری می شود.
 
بر اساس گزارش رویترز، این کشور به دلیل افزایش کسری حساب جاری و کاهش ذخایر خارجی به رکورد اندک 10.5 میلیارد دلار که معادل کمتر از دو ماه واردات است، در شرایط فاینانس خارجی خطیری قرار دارد.

لینک کوتاه
پاکستان یارانه سوخت برق

اخبار مرتبط

نظرات شما