بانک جهانی در جدیدترین گزارش دورنمای بازارهای کالا اعلام کرد انتظار می رود بزرگترین شوک انرژی از سال 1970 قیمتهای انرژی را سالها بالا نگه دارد زیرا حمله روسیه به اوکراین، جریان تجارت، مصرف و تولید انرژی را تغییر داده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، بانک جهانی اعلام کرد قیمت کالاهای غذایی هم افزایش یافته و به همراه قیمتهای بالای انرژی و شوکهای وارد شده به تجارت نفت بین المللی، قیمتهای بالای کالا باعث تشدید فشار تورمی در سطح جهانی خواهد شد.

 
بانک جهانی میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی جاری را 100 دلار در هر بشکه پیش بینی کرد که 42 درصد افزایش در مقایسه با سال 2021 نشان می دهد و بالاترین سطح سالانه از سال 2013 است. این وام دهنده جهانی اعلام کرد قیمتهای غیرانرژی هم حدود 20 درصد در سال 2022 افزایش پیدا می کنند که بزرگترین افزایش قیمتهای کالاهایی خواهد بود که روسیه یا اوکراین صادرکنندگان بزرگ آنها به شمار می‌روند.
 
طبق گزارش بانک جهانی، قیمت نفت برنت در سال 2023 به 92 دلار در هر بشکه می رسد که پایین‌تر از میانگین سال 2022 است اما بالاتر از میانگین پنج ساله 60 دلار در هر بشکه است. پیش بینی می شود قیمتهای گاز طبیعی اروپا در سال 2022 دو برابر قیمت سال 2021 شوند و قیمتهای زغال سنگ 80 درصد بالاتر باشند و قیمت گاز طبیعی و زغال سنگ در بالاترین رکورد همه زمانها خواهد بود.
 
این جنگ همچنین باعث تغییر پرهزینه الگوهای تجاری شده که ممکن است به تورم پایدار بلندمدت منتهی شود. انتظار می رود این روند باعث تغییر عمده تجارت انرژی شود.
 
یک مقام بانک جهانی گفت: قیمتهای بالای کالا، فشارهای تورمی بالا در سراسر جهان را تشدید می‌کند.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، بانک جهانی انتظار دارد قیمتهای بالای کالا، فرآیند عبور به سوی منابع انرژی پاک را در کوتاه مدت مختل کرده یا به تاخیر بیاندازد. چندین کشور برنامه‌هایی را برای افزایش تولید سوختهای فسیلی اعلام کرده‌اند. قیمتهای بالای فلزات هم قیمت انرژی تجدیدپذیر که نیاز بالایی به فلزاتی مانند آلومینیوم و نیکل دارد را بالا برده است.

لینک کوتاه
بانک جهانی قیمت نفت

اخبار مرتبط

نظرات شما