سی‌و هفتمین مرحله فورش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو هفته گذشته برگزار و قرعه‌کشی آن روز یکشنبه انجام شد. براساس اطلاعات واصله قریب به پنج میلیون نفر برای 4000 دستگاه خودرو مشارکت کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، در حالیکه طبق وعده مسئولان و مقامات صنعتی و همچنین خودروسازان، قرار است در سال جاری به‌تدریج فرآیند قرعه‌کشی خودرو برای انتخاب مشتریان نهایی حذف شود، اما همچنان آمار تقاضا برای مشکارکت در طرح‌ها و البته شرکت در این بخت‌آزمایی بالاست. البته این موضوع می‌تواند تحت تاثیر احتمال به‌روز شدن قیمت‌ها در اردیبشهت ماه باشد.
 
فروش با این روش که از خرداد ماه 1399 آغاز شده و تاکنون ادامه داشته و از نیمه دوم سال گذشته بصورت هفتگی درآمده است، از ابتدا با هدف کنترل بازار و عرضه خودرو به مشتریان واقعی شکل گرفت. هرچند که در این طرح‌ها ارائه گواهی‌نامه معتبر، نداشتن پلاک انتظامی فعال به‌نام فرد متقاضی و... به‌عنوان محدودیت اعمال شده است اما این محدودیت‌ها هیچگاه مانع درخواست‌های مازاد بر تقاضاهای واقعی نشد و همچنان بعد از گذشت قریب به دوسال از این روند همچنان تعداد متقاضیان چند برابر ظرفیت خودروهای قابل عرضه است.
 
فروش‌های هفتگی نه‌تنها از میزان تقاضاها کم نکرد بلکه آمار چند طرح اخیر برگزار شده خودروسازان نشان می‌دهد که آمار تقاضاها بیشتر هم شده است.
 
بطور مثال گروه صنعتی ایران‌خودرو هفته گذشته، سی وهفتمین مرحله از فروش فوق‌العاده‌ محصولات خود را با عرضه چهار محصول با ظرفیت در مجموع 4000 دستگاه خودرو اجرا کرد.
 
شانس برنده شدن در بخت‌آزمایی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو که در قالب طرح‌های فروش اجرا می‌شود، از 1200 تقاضا برای یک خودرو فراتر رفته است؛ این موضوع نشان می‌دهد اجرای طرح‌های فروش که حالا قریب به شش ماه است بصورت هفتگی اجرا می‌شود، نه‌تنها از التهاب بازار و عطش برای مشارکت در طرح‌ها نکاسته، بلکه بیشتر بر آتش آن هیزم بوده شده است.
روز یکشنبه قرعه‌کشی این طرح برگزار و منتخبان نهایی تعیین شدند. براساس آمار چهار میلیون و 794 هزار و 166 نفر برای 4000 دستگاه خودرو اعلام تقاضا کردند. براین اساس شانس برنده شدن هر نفر 1 به 1243 برآورده شده است. در حقیقت برای هر یک خودرو بالغ بر 1200 تقاضا وجود دارد. آیا همه این تقاضاها واقعی است؟ این در حالیست که چند مرحله است مادران دارای دو فرزند در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جداگانه در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.
 
علیرغم وعده حذف تدریجی قرعه‌کشی در طرح‌های فروش خودروسازان اما همانطور که اشاره شد، براساس آمار ثبت‌نامی این شیوه فروش همچنان جذاب است و عده بسیاری را برای سنجش بخت به این سو می‌کشاند. این موضوع سبب شده که هدف اصلی برگزاری این‌طرح‌ها محقق نشود و دست متقاضیان واقعی به خودروها نرسد.
 
طبق آمار فروش اخیر ایران‌خودرو در قالب فروش‌فوق‌العاده که برای چهار محصول پژو پارس سال با موتور XU7P، پژو پارس سال با موتور TU5، راناپلاس و راناپلاس با موتور TU5P پانوراما و گیربکس شش سرعته دستی، همانطور که اشاره شد برای 4000 دستگاه خودرو چهار میلیون و 794 هزار و 166 نفر مشارکت کردند.
 
از این تعداد یک میلیون و 592 هزار و 209 نفر برای خودرو پژو پارس XU7P و دو میلیون و 540 هزار و 191 نفر برای پارس tu5 با ظرفیت 1500 دستگاه برای هریک ثبت تقاضا کردند. 484 هزار و 367 نفر برای راناپلاس پانوراما و 177 هزار و 399 نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک 500 دستگاه شرکت کردند. براین اساس شانس برنده شدن برای خودرو پژو پارس XU7P یک به 1061، برای پارس tu5 یک به 1693، برای راناپلاس پانوراما یک به 968 و برای راناپلاس یک به 345 بوده است.
 
همچنین در چهارمین مرحله فروش محصولات این گروه صنعتی، ویژه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای اختصاص خودرو به مادران دارای دو فرزند و بیشتر،  306 هزار و 681 تن از مادران متقاضی برای 4000 خودرو ثبت تقاضا کردند. از این تعداد 107 هزار و 827 نفر برای پژو پارس XU7P و 171 هزار و 821 نفر برای پارس tu5  با ظرفیت 4000 دستگاه برای هریک، 18 هزار و 212 نفر برای راناپلاس پانوراما و 8776 نفر برای راناپلاس با ظرفیت هریک 500 دستگاه مشارکت کردند. براین اساس با توجه به بیشتر بودن میزان تقاضا از ظرفیت موجود، قرعه‌کشی برای این طرح نیز صورت گرفت.
 
در دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز این رویه دیده می‌شود اما به نسب کمتر و متعادل‌تر. بطور مثال در آخرین طرح فروش فوق‌العاده سایپا، 17 هزار و 662 نفر برای 3250 دستگاه خودرو ثبت تقاضا کردند و براین اساس شانس برنده شدن آن‌ها یک به پنج برآورد شده است.
 
در طرح مذکور 550 هزار و 936 نفر برای 4250 دستگاه خورو ثبت تقاض کردند. از این تعداد 1200 نفر برای 1200 دستگاه تیبا، 7679 نفر برای سایپا 151 با ظرفیت 1000 دستگاه، 88 هزار و 290 نفر برای 175 دستگاه کوییک معمولی و 105 هزار و 859 نفر برای 300 دستگاه ساینا ثبت‌نام کردند. همچنین در طرح حمایت ویژه مادران نیز 10 هزار و 769 نفر برای 1200 دستگاه تیبا، 3738 نفر برای 1750 دستگاه کوییک معمولی و 3155 نفر برای ساینا S مشارکت داشتند.
 
در طرح ویژه مادران در محصولات گروه سایپا نیز باتوجه به تقاضای بیش از ظرفیت قرعه‌کشی انجام و شانس برنده شدن یک به 129 برآورد شده است.
 
هرچند که اوضاع در سایپا بهتر است اما همچنان میزان تقاضای کاذب بسیار بالاست. این موضوع نشان می‌دهد نه‌تنها طرح‌های فروش، بازار و میزان تقاضاها را کنترل نکرد که بلکه بازار با هیجان بیشتر نیز روبرو است.

لینک کوتاه
برنده شدن قرعه‌کشی ایران خودرو

اخبار مرتبط