معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به تحولات بازار نفت خام گسترش ترانزیت و سوآپ نفتی در دستور کار قرار گرفته و مذاکرات در این زمینه انجام شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، جلیل سالاری سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: زیرساخت ها نیز برای انتقال فرآورده های نفتی با استفاده از ظرفیت های خطوط لوله ، ریلی و جاده ای و حضور در بازارهای هدف آماده شده است.
 
وی، سرمایه گذاری های برون مرزی در پروژهای پالایشگاهی را یکی دیگر از محورهای فعالیت شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی اعلام و اضافه کرد: مطالعات ساخت پالایشگاه 140هزار بشکه ای در سوریه پایان یافته و پس از آماده شدن سایر شرایط ، با سرمایه گذاری مشترک وارد مرحله جدید خواهد شد.
 
به گفته معاون وزیر نفت: درخواست هایی نیز برای همکاری های پالایشگاهی از کشورهای آفریقایی داریم که در حال مذاکره و بررسی است.
 
سالاری ادامه داد: این برنامه ها نشان دهنده توانایی صنعت نفت ایران در دستیابی به دانش فنی و بومی شدن آن است که اکنون به مرحله انتقال فناوری رسیده ایم.
 
معاون وزیر نفت استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری را یکی دیگر از اولویت های شرکت ملی پالایش و پخش اعلام و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های این بخش در هوشمندسازی فرآیندها و کنترل و کاهش قاچاق سوخت آغاز شده است.
 
سالاری بهینه‌سازی مصرف انرژی برای کاهش مصرف بی رویه فعلی را اجتناب ناپذیر دانست و اظهار داشت: در این حوزه نیز برنامه هایی در دست اجراست که جوان سازی ناوگان حمل سوخت و استفاده از روش های جایگزین حمل سوخت و افزایش سهم خطوط انتقال بخشی از این رویکردهاست.
 
وی یادآور شد: هزینه حمل سوخت از طریق خطوط انتقال یک هفتم هزینه انتقال از شبکه جاده ای است و علاوه بر آن سهولت دسترسی و مباحث پدافند غیرعامل از دیگر مزایایی است که سرمایه گذاری بیشتر برای افزایش و بهینه‌سازی خطوط انتقال را توجیه پذیر می کند.
 
این مسئول ارشد وزارت نفت از رساندن سوخت مایع به نیروگاه ها به عنوان یکی دیگر از برنامه های زیربنایی نام برد و خاطرنشان کرد: تاکنون 14نیروگاه به خطوط انتقال سوخت متصل شده اند و اتصال هشت نیروگاه دیگر نیز در برنامه است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درپاسخ به پرسش ایرنا درباره کمبود گازوییل در شبکه حمل و نقل جاده ای و نارضایتی رانندگان گفت: با توجه به شرایط فصلی و لزوم انتقال محصولات کشاورزی لازم است تغییراتی در سهمیه ها لحاظ شود تا مشکلات به حداقل برسد.
 
سالاری یادآور شد:از سوی دیگر با توجه به اختلاف 60برابری قیمت گازوییل در ایران با کشورهای همجوار، پیمایش مسیر و کنترل مصرف ضروری است تا ناترازی عرضه و تقاضا به وجود نیاید و با تکالیفمان در صادرات تعارض پیدا نکند.
 
این مسئول اضافه کرد:  با توجه به مشکلات اخیر ، بررسی های لازم در مناطقی از کشور که کمبود گازوییل در شبکه حمل و نقل جاده ای وجود دارد انجام شده است.

لینک کوتاه
معاون وزیر نفت ایران سوآپ نفتی

اخبار مرتبط

نظرات شما