دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران نسبت به بهبود شرایط بازار کار و بهتر شدن وضعیت کارگران در سال‌ جاری ابراز خوش‌بینی کرد و در عین حال گفت: کارخانه‌ای که با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شود ولی با کارگر و نیروی کارش قرارداد سه ماهه منعقد کند، اسمش شغل پایدار نیست؛ اگر دنبال اشتغال پایدار هستیم باید نیروی کار پایدار هم داشته باشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی وضعیت بازار کار و اشتغال در سال جاری اظهار کرد: با توجه به آمار و اطلاعاتی که به طور نسبی دریافت کردیم، بحث اخراج‌ها امسال به مراتب کمتر است چون در مجموعه‌های تولیدی و خدماتی، نیروی انسانی نقش محوری دارد. ممکن است کارفرمایی به دلیل اینکه کارگاهش زیر 10 نفر است یا مشکلات خاصی دارد و یا کارگاه تاب‌آور نیست، بخواهد بخشی از نیروی کار خود را منفک کند ولی درمجموع به بهبود شرایط بازار کار و اشتغال و بهتر شدن وضع کارگران در سال جاری خوشبین هستم و معتقدم بیکاری نیروی کار را شاهد نخواهیم بود.

 
وی تصریح کرد: شرایط حاضر به گونه‌ای است که اگر کسی از کارگاه یا مجموعه‌ای خارج شود، در مجموعه و کارگاهی دیگر مستقر می‌شود چون در حال حاضر طالب نیروی کار زیاد است و بسیاری از کارگاه‌ها و صنایع به دنبال نیروی کار هستند؛ از طرفی مصوبه دستمزد شورای عالی کار باعث شد تا ماندگاری کارگران بیشتر شود و به جای خروج از کارخانه‌ها و رفتن به سمت و سوی مشاغل کاذب و غیر رسمی در کارخانه‌ها بمانند و با انگیزه بیشتر به تولید بپردازند لذا با ثباتی که به وجود آمده معتقدم که امسال بیکاری نیروهای کار را شاهد نخواهیم بود.
 
دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه درباره آمار 500 هزار کد جدید بیمه تامین اجتماعی در نیمه دوم سال گذشته ابراز عقیده کرد و گفت: به طور حتم آماری که اعلام شده درست است و شکی در آن نیست چراکه اقدامات خوبی برای تحرک بازار و بهبود شرایط کسب و کارها از سوی دولت انجام گرفت و کاهش زمان صدور مجوزها از جمله اقدامات مثبت و اثرگذار بود.
 
ابوی ادامه داد: آنچه حایز اهمیت است، آماری است که ماندگاری دارد و باید ببینیم ماندگاری این مشاغل چقدر است؟ یکسری از مشاغل هستند که برای راه اندازی نیازمند دریافت کد تامین اجتماعی است و یا از محل طرح‌هایی جدیدی است که مصوب می‌شود، بنابراین نباید صرفا به آمار ورودی‌ها اکتفا کنیم و بسته به اینکه آن طرح یا کارگاه چقدر اشتغال داشته یا چقدر اشتغال موجود را حفظ کرده، باید مورد پایش و بررسی قرار گیرد.
 
این مقام کارگری افزود: ممکن است فردی در یک مجموعه شاغل بوده و بعد از مدتی انصراف داده و در یک مجموعه دیگر کار جدید خود را شروع کرده یا با راه اندازی کسب و کار جدیدی برای خودش کارآفرین شده است بنابراین همه این موارد در بحث آمار شاغلین و بیمه‌گذاران جدید باید بررسی شود.
 
وی گفت: آماری که درباره بیمه‌گذاران جدید از سوی سازمان تامین اجتماعی ارائه شده درست است ولی باید آمارها به تفکیک مدنظر قرار بگیرد تا مشخص شود که در کدام بخش‌ها چه میزان شغل پایدار ایجاد شده و چقدر ماندگاری داشته است.
 
ابوی در پایان بر ضرورت حفظ امنیت شغلی کارگران تاکید کرد و گفت: اینکه کارخانه‌ای با میلیاردها تومان سرمایه گذاری ایجاد شود ولی با کارگر و نیروی کارش قرارداد سه ماهه منعقد کند، اسمش شغل پایدار نیست. اگر دنبال اشتغال پایدار هستیم باید نیروی کار پایدار هم داشته باشیم.

لینک کوتاه
وضع کارگران امنیت شغلی