سخنگوی کمیسیون انرژی گفت:درست است که قیمت نفت خام بالا پایین داشته و تحریم‌ها هم اثر گذار بوده است، اما این که قیمت فرآورده نفتی از قیمت نفت خام کمتر بشود معقول نیست.

به گزارش نسیم اقتصاد، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از محورهای تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش، بحث صادرات فرآورده‌های نفتی است. یک سری مسائل و مشکلات و تخلفاتی گزارش شده است که قرار است مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.
 
وی افزود: در واقع یک بحث ارزان فروشی فرآورده‌های نسبت به قیمت واقعی است و آن مشکل دیگر اینکه مکلف بودند فراورده ها را در بورس انرژی و در یک فضای رقابتی به فروش برسانند ولی گزارش‌ها حاکی از آن است که درصد بالایی از فراورده ها خارج از بورس انرژی به فروش رسیده است.
 
وی با بیان اینکه در سال 99 برخی محموله‌های بنزین با نرخ 500 تومان در هر لیتر صادر شده است، افزود: درست است که قیمت نفت خام بالا پایین داشته و تحریم‌ها هم اثر گذار بوده است، اما اینکه قیمت فرآورده نفتی از قیمت نفت خام کمتر بشود معقول نیست.
 
سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به حجم فرآورده‌های نفتی که با این قیمت به فروش رسیده است گفت: همانطور که می‌دانید در بحث تحقیق و تفحص تا وقتی نتیجه قطعی اعلام نشود نمی‌توان درباره حجم و بازه زمانی و سایر جزئیات اظهار نظر کرد. فعلاً کلیات آن به تصویب رسیده است و باید تحقیق و تفحص انجام شود و بعد از آن نتیجه به طور مطمئن اعلام شود. الان در رابطه با حجم میزان آن نمی‌توان صحبت کرد ولی قطعاً حجم فروش در حد میلیارد دلار هست.
 
نخعی در رابطه با طرح تلفیق شرکت پالایش و پخش و شرکت پتروشیمی که روز گذشته در کمیسیون انرژی به تصویب رسید گفت: طراحان این طرح معتقدند ما در حوزه پالایشگاهی مشکلاتی از جمله پایین بودن ضریب پیچیدگی محصولات را داریم، بر خلاف سایر کشورها و از طرفی پتروشیمی‌ها هم مشکلات دیگری دارند و تلفیق این دو می‌تواند به افزایش بهره وری و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و تسریع فرآیند ساخت پتروپالایش کمک کند.
 
وی افزود: نماینده وزارت نفت که روز گذشته در جلسه حاضر بود با این طرح مخالفت کرد و معتقد بود این طرح مشکلی را حل نمی‌کند ضمن اینکه ساختارها را نیز به هم می‌ریزد.
 
این عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: منتها گزارش و بررسی که مرکز پژوهش‌های مجلس کرده است به این نتیجه رسیده بودند که کلیات طرح مفید است و در جزئیات نکاتی وجود دارد که باید لحاظ شود. در مجموع کلیات تلفیق این دو شرکت تصویب شد و باید بیاید در صحن تا ببینیم چه می‌شود.

لینک کوتاه
تخلف فروش فراورده‌های نفتی

اخبار مرتبط

نظرات شما