یک مقام آگاه مدعی شده است که بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران در پی توافق جدید آزاد می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، همزمان با خروج آمریکا از برجام بخش عظیمی از دارایی های ارزی ایران در خارج از کشور بلوکه شده است؛ در سال‌های اخیر اخبار متعددی مبنی بر آزادسازی بخشی از آنها در راستا احیای برجام به گوش می رسد.

دارایی های ارزی ایران در کشورهایی همچون کره جنوبی، هند، ژاپن، عراق و عمان مسدود شده است و مبنی بر گزارش های منتشر شده میزان بدهی هند به کشور حدود هفت میلیارد دلار است. عراق نیز حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را مسدود کرده است و در مورد کره جنوبی، آمار متناقضی منتشر می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی بالغ بر شش تا نه میلیارد دلار می‌گردد.

در آبان ماه 1400 مقامات کشور آزاد شدن بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور را تایید کردند؛ اخبار منتشر شده حاکی از آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران بوده است که به طور دقیق مطرح نشده است که این دارایی ها توسط کدام کشورها آزادسازی شده است.

خبر آزادسازی 3.5 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران شک و شبهه زیادی برانگیخت؛ احمد عزیزی، کارشناس اقتصادی در این خصوص به خبرگزاری ایلنا گفته بود:" آزادسازی 3،5 میلیارد دلار به صورت اسکناس بعید است و اگر هدف از انتشار چنین خبری اثرگذاری بر بازار ارز بوده باشد، اقدامی ناموثر است."

اخیرا نیز رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با ارسال نامه ای به برخی معاونان وزارت صمت و جهاد کشاورزی از آزادسازی منابع ارزی ایران در بانک عراق خبرداد و خواستار معرفی اقلام وارداتی ضروری‌ شد.

حال اما با وجود توقف مذاکرات احیای برجام خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام آگاه مدعی شده است که بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران در پی توافق جدید آزاد می‌شود.

این خبرگزاری در این خصوص نوشته است که امروز برخی فعالان رسانه‌ای از آزادسازی بخش زیادی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داده‌اند که مبلغِ مذکور، چندین برابر 470میلیون یورویی بوده که اخیرا پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد. توافقی که اخیرا برای آزادسازی منابع ارزی ایران انجام شده، مستقل از برجام بوده و دومین گشایش مهم ارزی طی هفته های اخیر است.

 

لینک کوتاه
بازار ارز منابع ارزی ایران آزاد

اخبار مرتبط

هوای معتدل بازار سرمایه

هوای معتدل بازار سرمایه

امروز بازار بورس با رشد نسبی 1921 واحد مواجه شد و شاخص کل به دو میلیون و 163 هزار واحد رسید. 22 اسفند 1402

نظرات شما