پیگیری روند کاهش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان از دی ماه سال گذشته آغاز شده و با جدیت در حال پیگیری است؛ به گونه‌ای که هر یک از دو خودروساز بزرگ با ارائه برنامه‌های خود برای افزایش تولید و تحویل و همچنین کاهش تعداد خودروهای ناقص، وعده کرده‌اند که تا اردیبهشت ماه امسال به ترتیب تعداد خودروهای کف را به 25 هزار (ایران‌خودرو) و 20 هزار (سایپا) دستگاه برسانند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، موضوع خودروهای کف یا در حقیقت خودروهای ناقص از آن دست موضوعاتی است که همیشه مورد توجه مسئولان و مقامات دولتی بوده و بر کاهش آن‌ها تاکید داشته‌اند. علاوه بر این رئیس جمهوری نیز در هشت فرمان اخیر خود برای کیفی و کمی‌سازی تولید خودرو در سال جاری که پس از بازدید از پارکینگ‌ها و خط تولید شرکت ایران‌خودرو صادر شد، تاکید کرده تا نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبار شرکت‌های خودروساز به بازار، حداکثر ظرف دو ماه ابتدایی سال 1401 اقدام شود. 

 
بر این اساس برنامه کاهش خودروهای ناقص و عرضه به بازار که از ماه‌های پایانی سال گذشته آغاز شد، در سال جاری (و با توجه به دستور رئیس جمهور با جدیت) بیشتری قرار است که پیگیری شود. بدین ترتیب هر یک از دو خوردوساز بزرگ کشور بطور جداگانه به تشریح عملکرد خود در این زمینه و برنامه‌های پیش‌رو پرداخته‌اند. خوردوسازان کشور متعهد شده‌اند که روند کاهش خودروهای دارای کسری قطعه و تکمیل خودروهای ناقص طبق برنامه پیش رود.
 
بابک رحمانی- معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو - در این رابطه با بیان اینکه، طی دو ماه گذشته، خودروهای دارای کسری قطعه در گروه صنعتی ایران‌خودرو کاهش چشم‌گیری داشته است، گفت: از 25 اسفندماه تا روز گذشته (14 فروردین) بیش از 20 هزار دستگاه خودرو حمل و تحویل مشتریان شده است. مشکل تامین برخی قطعات های‌تک و دارای ریزتراشه الکترونیکی، رفع شده و تکمیل خودروها نیز سرعت گرفته است. تکمیل و عرضه خودروهای ناقص طبق دستور رئیس جمهوری در حال انجام است و حتی به فراتر از هدف تعیین شده نیز خواهیم رسید. 
 
وی ضمن شفاف‌سازی موضوع خالی شدن پارکینگ‌های ایران‌خودرو از خودروهای ناقص، تصریح کرد: مدیرعامل ایران خودرو اعلام نکرده است که پارکینگ‌ها از خودرو خالی شده است، بلکه حقیقت امر این است که علاوه بر کاهش حجم خودروهای کف در پارکینگ‌ها، پارکینگ اصلی ایران‌خودرو خالی از خودرو شده که در دو دهه اخیر این موضوع بی‌سابقه بوده است. باقی‌مانده خودروهای دارای کسری قطعه نیز در پارکینگ‌های این گروه صنعتی، منتظر رفع کسری و عرضه فوری به بازار است.
 
معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو تاکید کرد: خودروهای کسری‌دار به هیچ عنوان از سایت‌های تولیدی ایران‌خودرو خارج نمی‌شوند و در حال حاضر خودروهای تجاری‌سازی شده در پارکینگ‌های جانبی در انتظار برای طی مراحل تخصیص و شماره‌گذاری و تحویل به مشتریان است.
 
همچنین ایران‌خودرو برای تولید 725 هزار دستگاه سواری و 25 هزار خودروی تجاری در سال 1401 برنامه‌ریزی کرده است و مقرر شده دو خودروی 405 و سمند نیز ظرف دو ماه آینده و پس از انجام تعهدات موجود به مشتریان از مدار تولید خارج شوند. بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ایران‌خودرو حداکثر تا اردیبهشت‌ماه امسال، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ‌های این خودروساز به 25 هزار دستگاه خواهد رسید.
 
یادآوری می‌شود که ایران‌خودرو در دی ماه 1400، وعده کرده بود که به دنبال افزایش تولید و عرضه خودرو در سه ماهه پایانی سال 1400 و عرضه بیش از 160 هزار دستگاه در این مدت،   96 هزار خودروی ناقص خود تا پایان آذرماه را تا پایان سال جاری به 60 هزار دستگاه و تا پایان تعطیلات نوروز 1401 به 45 هزار دستگاه برساند.
 
دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در این رابطه با کاهش خودروهای ناقص کف پارکینگ‌ها، در برنامه خود برای سال جاری اعلام کرده است:
 
در راستای تحقق فرمان هشت ماده‌ای رئیس‌جمهور مقرر شد از اولین روز کاری رسمی در سال جاری ( 14 فروردین ماه) تولید خودرو روزانه به 1500 دستگاه افزایش یابد و این مهم گام محکمی برای تحقق تولید 650 هزار دستگاه خودرو در سال جاری باشد.
 
طبق اینفوگرافیک ارائه شده از سوی گروه خوردوسازی سایپا، این شرکت 94 هزار دستگاه خودرو را در بهمن و اسفندماه سال گذشته تحویل داده است که بالاترین میزان تحویل خودرو ثبت شده است. همچنین تعداد خودروهای کف پارکینگ این خودروساز از حدود 80 هزار دستگاه در اواخر دی ماه 1400 به حدود 43 هزار و 500 دستگاه تا پایان سال 1400 رسید. 
 
سایپا قصد دارد تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال تعداد خودروهای کف پارکینگ را به 20 هزار دستگاه کاهش دهد.
 
همچنین طبق برنامه‌ریزی سایپا تولید خودرو از 397 هزار دستگاه در سال گذشته به 650 هزار دستگاه در سال 1401 خواهد رسید. 
 
شایان ذکر است دو روز پیش (13 فروردین ماه) وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار (پس از صدور فرمان هشت‌ ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو) به دو شرکت خودروساز بزرگ رفت و ضمن بازدید از پارکینگ‌ها، واحد مونتاژ و مرکز تحقیق، طراحی و توسعه، روند حمل‌ و تحویل خودروهای این دو مجموعه، فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی و اجرای دستورات هشت ماده‌ای رئیس‌جمهوری را پیگیری کرد.

لینک کوتاه
خودروسازان رنامه‌ریزی سایپا تولید خودرو

اخبار مرتبط

نظرات شما