یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: در شرایط کنونی صنعت نفت ایران نیازمند 250 تا 300 میلیارد دلار سرمایه است تا بتواند با حفظ شرایط خود، کمی بهتر از گذشته شود اما اگر بخواهد متناسب با ذخایر خود افزایش تولید داشته باشد، به سرمایه بیشتری نیاز دارد.

به گزارش نسیم اقتصاد، مرتضی بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم نوسازی و بازسازی تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: طی 10 سال و حتی چهار دهه گذشته عملا سرمایه گذاری قابل توجهی در صنعت نفت و گاز نداشتیم و اگر اکنون گفته می‌شود که با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توانیم به تولید قبل بازگردیم، به دلیل تلاشی است که همکاران صنعت نفت با تمام قوا داشته‌ و توانستند وضعیت را حفظ کنند.

 
وی با بیان اینکه بهتر شدن شرایط مستلزم سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و مدیریت شرکت‌های بین المللی است، افزود: اما تا زمانی که امکان استفاده از خدمات بزرگ دنیا را نداشته باشیم، تصور اینکه میزان تولید نسبت گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کند، تقریبا دور از ذهن است.
 
این  کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: اینکه تاکنون توانسته‌ایم ظرفیت تولید سابق را حفظ کنیم، از نظر من یک جهاد اکبر بوده و تلاش زیادی توسط متخصصان صنعت نفت ایران برای این مهم صورت گرفته، اما افزایش تولید بیشتر نیازمند سرمایه‌گذاری است ک باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
بهروزی‌فر با اشاره به جایگاه ایران در بازار جهانی گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری برای حفظ جایگاه ایران در بازار جهانی هستیم؛ یک زمانی ایران دومین تولیدکننده نفت اوپک بود اما اکنون پنجمین تولیدکننده است که همین موضوع نشان می‌دهد تا چه میزان نیازمند تغییر در شرایط فعلی هستیم.
 
تعریف بسته‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت
 
در این بین سیاست دولت نیز بر سرمایه گذاری روی این صنعت متمرکز شده است، محسن خجسته‌مهر - مدیرعامل شرکت ملی نفت چندی پیش از تعریف بسته‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خبر داد و به ایسنا گفت: از حداکثر توان داخلی در این حوزه کشور استفاده خواهیم کرد، همچنین از حضور شرکت‌های خارجی بدون در نظر گرفتن شرایط تحریم استقبال می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به صورت مرحله ای صورت می گیرد، به گونه ای‌که بر اساس برنامه زمانی 10 سال و 20 سال تعریف شده و متناسب با زمان مورد نیاز برای هر طرح زمان بندی لحاظ شده است. در این میان از حداکثر توان سرمایه گذاری داخل کشور استفاده خواهیم کرد و منعی برای این مساله وجود ندارد.
 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفتف میدان آزادگان جنوبی، فاز 11، کیش، پارس شمالی و برخی میادین را عملا از سال 1400 آغاز کردیم و در سال های جاری نیز ادامه خواهیم داد، برخی از این طرح ها که شامل بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی است تا سال آینده به بهره برداری می‌رسد و انتظار داریم توسعه در صنعت نفت با طرح‌های درنظر گرفته شده محقق شود. برنامه‌ریزی شده که تولید گاز به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در روز و ظرفیت تولید نفت به بیش از 5 میلیون بشکه در روز برسد، برای تحقق اهداف تولیدی بخش نفت به 10 میلیارد دلار و برای بخش گاز به 70 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دوره 10 ساله نیاز است.
 
 امروز ظرفیت تولید گاز طبیعی کشور نزدیک به یک میلیارد مترمکعب و ظرفیت تولید نفت خام ایران نزدیک به 3 میلیون و 800 تا 3 میلیون و 900 هزار بشکه است و همه آن از سوی متخصصان، کارکنان و شرکت‌های توانمند داخلی انجام می‌شود.
 
همچنین وصول درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، میعانات گازی، صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نسبت به سال 1399 حدود 2.5 برابر شده و خالص گاز طبیعی صادراتی هم بیش از پارسال بوده، همچنان از نظر حجمی نسبت به سال گذشته افزایش صادرات داشته‌ایم که طبق گفته‌های وزیر نفت رقم آن خیره‌کننده است، افزایش قیمت‌های جهانی هم به افزایش درآمدهای نفتی کمک کرد.

لینک کوتاه
صنعت نفت ایران سرمایه

اخبار مرتبط

نظرات شما