ما اصولا به جز اعمال دینی مانند نماز و روزه که براساس زمان طلوع و غروب آفتاب انجام می‌دهیم، تمام امور و کارهای روزانه‌مان را به ساعت و دقیقه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، اعتماد نوشت: از بیداری صبح، صبحانه، رفتن به محل کار، ناهار خوردن تا اِتمام کار، رفت و آمد اتوبوس‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، شام خوردن و خوابیدن. به عنوان مثال بیداری صبح ساعت 6:30، خوردن صبحانه و ترک خانه ساعت 7:30 و حرکت به سوی محل کار و شروع کار ساعت 8 صبح است و ترک محل کار ساعت 4:30 بعدازظهر، انجام کارهای متفرقه در منزل و خوردن شام ساعت حدود 8 تا 9 شب، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و بالاخره خوابیدن در ساعت 11 شب. این ساعات -چه در کوتاه‌ترین روز و طولانی‌ترین شب سال (یلدا؛ اول دی‌ ماه) چه در طولانی‌ترین روز و کوتاه‌ترین شب سال (اول تیر ماه)- تغییر محسوسی ندارند.
 
اکنون اما آن‌طور که در تصویر می‌بینید، ساعت‌های روشنایی و تاریکی را در اولین روز دی و تیر ماه مرور کردیم تا مساله روشن شود:
 
 
در روز اول دی، طلوع آفتاب حدود 7:15صبح و غروب حدود (پنج و ربع غروب) است.
 
 
حالا ساعات روشنایی و تاریکی اول تیر را در صورت «عدم تغییر ساعت» با «تغییر ساعت» مقایسه می‌کنیم:
 
 
1- عدم تغییر ساعت: طلوع خورشید ساعت یک ربع به پنج صبح و غروب یک ربع به هشت شب.
2- در صورت تغییر ساعت: طلوع خورشید ساعت یک ربع به شش صبح و غروب یک ربع به نه شب.
 
 
با مقایسه ساعات طلوع خورشید در اول تیر در صورت عدم ‌تغییر ساعت، می‌بینیم که خورشید حدود یک ساعت و 45 دقیقه قبل از ساعت بیداری مفروض ما طلوع می‌کند و 3 ساعت و 15 دقیقه پیش از ساعت خواب مفروض ما غروب می‌کند. بنابراین، می‌بینیم که صبح، خورشید یک ساعت و 45 دقیقه به ما روشنایی داده، در حالی که ما هنوز خواب هستیم و از آن روشنایی استفاده‌ای نمی‌کنیم و در عین حال، شب، از ساعت غروب خورشید به مدت 3 ساعت و 15 دقیقه (از غروب تا خواب مفروض) برای روشنایی تمام چراغ‌ها روشن می‌شوند.
 
 
حال اگر ساعت را یک ساعت به جلو بکشیم، این وضعیت را در اول تیر خواهیم داشت:
طلوع خورشید یک ربع به 6 (45 دقیقه پیش از ساعت مفروض بیداری)
غروب خورشید یک ربع به 9 شب (روشنایی چراغ‌ها 2 ساعت و 15 دقیقه تا قبل از ساعت خواب مفروض).
 
 
بنابراین، این تغییر ساعت، یک ساعت روشنایی صبح را که ما خواب هستیم، به شب و قبل از غروب که ما بیداریم، منتقل می‌کند و به‌جای روشن کردن چراغ‌ها از یک ربع به 8 شب (3 ساعت و 15 دقیقه قبل از خواب)، چراغ‌ها را از یک ربع به 9 شب (2 ساعت و 15 دقیقه قبل از خواب) روشن می‌کنیم و در مجموع این انتقال روشنایی باعث می‌شود که کل کشور برای مدت یک ساعت- دیرتر چراغ‌ها را روشن کند و تا ساعت خواب، چراغ‌ها یک ساعت کمتر روشن خواهند بود.
حالا، شروع به حساب کتاب مقدار صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کنیم.
 
 
ظرفیت نصب شده در سال 1399 به مقدار 85، 313 مگاوات بود و پیک (اوج) تولید همزمان در سال 1399 58، 076 مگاوات بود (گرفته از سایت برق‌نیوز). اگر معدل بین ظرفیت نصب شده و تولید پیک را برای سال 1400 یا 1401 فرض کنیم، ظرفیتی حدود 72.000 مگاوات می‌توانیم داشته باشیم.
از اول فروردین تا 31 شهریور می‌شود هر ماه 31 روز ضربدر 6 ماه = 186 روز خواهد بود که اگر در هر روز از این 6 ماه فقط یک ساعت برق اضافی مصرف شود، اضافه مصرف برق ما خواهد بود:
 
 
72.000 مگاوات ضرب در 186 ساعت = 13.392.000 مگاوات ساعت
 
 
اگر بخواهیم این مقدار مگاوات ساعت کارکرد را با کارکرد یک نیروگاه 2000 مگاواتی - مانند نیروگاه 2000 مگاواتی شهید رجایی -  اتوبان تهران/قزوین مقایسه کنیم، بنابراین باید عدد بالا را تقسیم بر 2000 کنیم:
 
 
13.392.000 ÷ 2000 = 6.696 ساعت
 
 
6.696 ÷ 24 = 279 روز که معادل تقریبا 9 ماه و 10 روز می‌شود؛ یعنی فقط روزی یک ساعت هدر دادن نیروی برق برای مدت 6 ماه اول فروردین تا آخر شهریور ماه، معادل هدر دادن کل نیروی برق تولیدی نیروگاه شهید رجایی برای مدت 9 ماه و 10 روز خواهد بود!
حالا هزینه کارکرد این نیروگاه را برای این مدت حساب کنید - هزینه سوخت مصرف شده، آلودگی ایجاد شده، حقوق‌ها، هزینه تعمیرات و نگهداری و ... .
اگر براساس نظر کارشناسان ما، تغییر ساعت که از سال 1355 قانون آن به تصویب رسید، توجیه اقتصادی نداشته و مضرات زیادی نیز دارد، باید این نظر را به اطلاع کشورهای دیگر که ساعت خود را تغییر می‌دهند، رسانده تا از تجربه ما بهره‌مند شوند مانند: تمام کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا، امریکا، کانادا، استرالیا، تعدادی از کشورهای امریکای جنوبی و آسیایی که با درنظر گرفتن این فهرست ارایه شده در مجموع می‌شود 77 کشور در دنیا این کار را انجام می‌دهند.
یکی از این دلایل برای توجیه تغییر ندادن ساعت، تشویش مردم برای نماز ظهر است که اولا پس از یکی، دو روز تغییر ساعت، جا می‌افتد و دوم مگر زمان پیامبر گرامی ساعت بود که براساس ساعت نماز بخوانند؟ مسلمانان به ‌طور بصری، زوال ظهر را تشخیص داده و نماز می‌خواندند.

لینک کوتاه
ساعت معادل۲۸۰روز برق تولیدی نیروگاه شهیدرجایی

اخبار مرتبط

نظرات شما